Pengembangan Model Pembelajaran Kebugaran Jasmani Komponen Kelincahan dan Kecepatan Berbasis Permainan “MOTIF” Monopoli Kreatif SMPN 1 Malang

Authors

  • Akhmad Sahal Universitas Negeri Malang
  • Mua’rifin Mua’rifin Universitas Negeri Malang

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.1003

Keywords:

agility, games, physical fitness, speed

Abstract

This research develops an innovative game-based physical fitness learning model “MOTIF” (Creative Monopoly) which is focused on improving the agility and speed components of class VIII students of SMPN 1 Malang. This game is designed to foster interest and increase students' understanding of PJOK material which has been considered less interesting. The development method used is the ADDIE model (Analyze, Design, Development, Implementation, Evaluation) with a research subject of 32 8G class students. Validation was carried out by material, media, and learning experts with a percentage of 95%, 98%, and 93% respectively, indicating the media was feasible to use. The small group trial showed the feasibility of 93.6%, while the large group obtained 88.3%. The results show that “MOTIF” media is effective in increasing students' motivation and understanding of physical fitness material through a fun and interactive approach. Thus, the use of this educational game can be an innovative strategy in learning PJOK.

 

 

References

Abdillah, Abdillah. 2019. “Pengembangan Model Pembelajaran Motorik Berbasis Permainan.” Jurnal Pendidikan Olahraga 8(2):138. doi: 10.31571/jpo.v8i2.1446.

Adisel, A., and A. G. Prananosa. 2020. “Penggunaan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Sistem Manajemen Pembelajaran Pada Masa Pandemi Covid 19.” Journal of Administration and Educational Management (ALIGNMENT) 3(1):1–10.

Almada, I. Ketut Budaya Astra, I Gede Suwiwa, and Hafidz Almada. 2020. “Pengembangan Media Inovatif Board Game Monopoli Materi Kesehatan Pada Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Dan Kesehatan.” Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga) 5(2):66–71. doi: 10.36526/kejaora.v5i2.931.

Arief, Muhammad Ghazali, Ari Wibowo Kurniawan, and Rama Kurniawan. 2021. “Pengembangan Pembelajaran Kebugaran Jasmani Unsur Kelincahan Berbasis Multimedia Interaktif.” Sport Science and Health 3(2):40–53. doi: 10.17977/um062v3i22021p40-53.

Azhar, Inas, Muhammad Yusron, and Maulana El-yunusi. 2025. “Tingkat Minat Belajar Siswa Sekolah Dasar Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani Dengan Media Permainan Monopoli.” Jendela Olahraga 10(02):1–11.

Bahri, Saiful, Abdul Mutaleb, Taufik Gunawan, and Zamzami Zainuddin. 2021. “Implementasi Game Quizizz Sebagai Media Evaluasi Pembelajaran Daring Menyenangkan Di Masa Pandemi Covid-19.” Journal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial 13(2):180–88.

Faturohman, Nandang. 2020. “Inovasi Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 3(1):615–27.

Hardiyanti, Widya Dwi. 2020. “Aplikasi Bermain Berdasarkan Kegiatan Seni Lukis Untuk Stimulasi Kreativitas Anak Usia 5-6 Tahun.” Jurnal Pendidikan Anak 9(2):134–39. doi: 10.21831/jpa.v9i2.31664.

Irawan, D. 2014. Pengembangan Model. November. An-Nuha.

Komarodin, Moh. Iftahul. 2018. “Aspek Kebugaran Jasmani Kecepatan Dan Hubungannya Pada Beberapa Cabang Olahraga.” SATRIA Journal Of Sports Athleticism in Teaching and Recreaction on Interdisciplinary Analisys 1(November):13–16.

Kusyandi, Aldi, Liza Murniviyanti, and Rury Rizhardi. 2021. “Perbedaan Tingkat Kebugaran Jasmani Siswa.” Jolma 1(1):1. doi: 10.31851/jolma.v1i1.5365.

Oktriani, Seni, Nurlan Kusmaedi, Hamidie Ronald Daniel Ray, and Anang Setiawan. 2020. “Perbedaan Jenis Kelamin, Usia, Dan Body Mass Index (BMI) Hubungannya Dengan Kebugaran Jasmani Lanjut Usia.” Jurnal Terapan Ilmu Keolahragaan 5(1):28–40. doi: 10.17509/jtikor.v5i1.24895.

Pradipa, Arya, and M. Jodi Setianto. 2022. “IMPLEMENTASI PRINSIP PEMBELAJARAN EFEKTIF PADA PEMBELAJARAN PENDIDIKAN JASMANI SEBAGAI BEKAL PENGENALAN LAPANGAN PERSEKOLAHAN BAGI MAHASISWA.” Penjaskesrek 10(3):214–21.

Rosadi, Kemas Imron, Firdaus Jeka, Deassy Arestya Saksitha, Dwi Wahyuni, Manajemen Pendidikan Islam, Universitas Islam, Negeri Sulthan, Thaha Saifuddin, Manajemen Pendidikan Islam, Universitas Islam An-nur Lampung, Aspek Sosial, and Aspek Budaya. 2025. “Kontribusi Aspek Sosial Dan Budaya Dalam Aplikasi Kebijakan Pendidikan Nasional Indonesia.” 5(1):404–23.

Shabih, M. I., Iyakrus, I., & Destriani, D. 2021. “Latihan Zig-Zag Terhadap Kelincahan Menggiring Bola Pada Atlet Sepak Bola.” Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga) 6(1):145–52. doi: https://doi.org/10.36526/kejaora.v6i1.1289.

Sitorus, Destri Sambara, and Tri Nugroho Budi Santoso. 2022. “Pemanfaatan Quizizz Sebagai Media Pembelajaran Berbasis Game Pada Masa Pandemi Covid-19.” Scholaria: Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 12(2):81–88. doi: 10.24246/j.js.2022.v12.i2.p81-88.

Tapo, Yohanes Bayo Ola. 2020. “Evaluasi Status Kebugaran Jasmani Dan Tingkat Penguasaan Keterampilan Olahraga Sepakbola Dan Bola Voli Mahasiswa Pjkr Semester V Stkip Citra Bakti Ngada Berdasarkan Aktivitas Perkuliahan Praktek Dan Pembinaan Kegiatan Ukm.” IMEDTECH (Instructional Media, Design and Technology) 4(1):37. doi: 10.38048/imedtech.v4i1.223.

Ulimaz, Almira. 2019. “Hasil Belajar Mahasiswa Prodi DIII Agroindustri Pada Materi Parameter Limbah Cair Menggunakan Media Pembelajaran Kahoot.” Jurnal Pendidikan Hayati 5(4):157–63.

Yuliandra, R., R. A. Nugroho, and A. Gumantan. 2020. “The Effect of Circuit Train-Ing Method on Leg Muscle Explosive Power.” Journal of Physical Education 9(3):157–61.

Zainudin, Nor Irvan, Athar Athar, and Maruful Kahri. 2019. “Analisis Komponen Kebugaran Jasmani Peserta Didik Sekolah Dasar Negeri Di Lihat Dari Sarana Dan Prasarana Pendidikan Jasmani Kelas V Usia 10 – 12 Tahun Kota Banjarbaru.” Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga 18(1):63–69. doi: 10.20527/multilateral.v18i1.6570.

Downloads

Published

2025-05-19

How to Cite

Akhmad Sahal, & Mua’rifin Mua’rifin. (2025). Pengembangan Model Pembelajaran Kebugaran Jasmani Komponen Kelincahan dan Kecepatan Berbasis Permainan “MOTIF” Monopoli Kreatif SMPN 1 Malang. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 254–265. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.1003

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.