Pengaruh Model Pembelajaran Peer Teaching terhadap Minat dan Pemahaman Belajar Siswa pada Materi Persebaran Flora dan Fauna Dunia Kelas XI SMAN 1 Srengat
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.979Keywords:
Learning Interest, Learning Understanding, Peer TeachingAbstract
This research is based on low learning interest and low learning understanding at SMAN 1 Srengat. In the observation results, low interest is caused by the lack of student interest and attention to learning and the lack of student involvement in asking and commenting on geography lessons has an impact on students' lack of understanding of the material in the lesson Types of quantitative research Quasi Experiments. The results of this study show that 1) the peer teaching learning model has an effect on students' interest in learning in the distribution of world flora and fauna in class XI SMAN 1 Srengat, as evidenced by the acquisition of Sig.(2-tailed) score of 0.000 < 0.05, then Ha is accepted and H0 is rejected. 2) The peer teaching learning model has an effect on students' learning understanding on the distribution of world flora and fauna in class XI of SMAN 1 Srengat, as evidenced by the acquisition of Sig.(2-tailed) score of 0.000 < 0.05, then Ha is accepted and H0 is rejected.
References
Achamd, R. (2022). Pembelajaran Al-Qur’an Hadist peer teaching sebagai alternatif strategi belajar mengajar. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Alfi, D. Z., & Idawati, K. (2022). Efektivitas model pembelajaran tutor sebaya dalam meningkatkan kemampuan membaca Al-Qur’an santri pada program pengajian ba’da subuh di Pondok Pesantren Tebuireng. DINAMIKA: Jurnal Kajian Pendidikan dan Keislaman, 7(2), 27–47. https://doi.org/10.32764/dinamika.v7i2.2936
Alvyanita, V., & Priatna, N. (2021). Penerapan model pembelajaran tutor sebaya dalam meningkatkan pemahaman konsep matematis siswa pada pembelajaran daring. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Lampung, 9(3), 256–265. https://doi.org/10.23960/mtk/v9i3.pp256-265
Bloom, B. S. (1956). Taksonomi tujuan pendidikan: Klasifikasi tujuan pendidikan.
Djamarah, S. B., dkk. (2006). Strategi belajar mengajar. Jakarta: PT Rineka Cipta.
Ermayulis, S. (2022). Penerapan metode peer teaching untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada mata pelajaran ekonomi. SOCIAL: Jurnal Inovasi Pendidikan IPS, 2(1), 51–62. https://doi.org/10.51878/social.v2i1.1100
Helmiati. (2012). Model pembelajaran. Sleman: Aswaja Pressindo.
Rosyadi, A. (2022). Pembelajaran Al-Qur’an Hadist peer teaching sebagai alternatif strategi belajar mengajar. Lombok Tengah: Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia.
Rustamana, A., Wahyuningsih, P., Azka, M. F., Wahyu, P., Tirtayasa, S. A., & No, C. R. (2024). Penelitian metode kuantitatif. Sindoro, 5(6), 1–10. https://doi.org/10.9644/sindoro.v4i5.3317
Sahir, S. H. (2022). Metodologi penelitian. Penerbit KBM Indonesia.
Saleh, I., Anwar, A., & Mucti, A. (2022). Efektivitas metode peer teaching terhadap hasil belajar matematika. Mandalika Mathematics and Educations Journal, 4(2), 75–79. https://doi.org/10.29303/jm.v4i2.4396
Sanjaya, W. (2008). Kurikulum dan pembelajaran: Teori dan praktek pengembangan KTSP. Jakarta: Kencana.
Sari, P. I. (2020). Pengaruh tutor teman sebaya terhadap minat belajar siswa kelas XI pada mata pelajaran ekonomi di SMA Negeri 8 Kota Jambi. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 10(1), 21. https://doi.org/10.33087/dikdaya.v10i1.155
Setiyaningsih, P., & Hidayati, N. (n.d.). Pembelajaran daring dan motivasi belajar di Universitas 45 Surabaya.
Simatupang, B. H. (2017). Penerapan peer teaching pada pelajaran IPS materi ekonomi untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa kelas VII-1 SMP Negeri 1 Pasar Baru Kabupaten Simalungun tahun 2017/2018. Puteri Hijau: Jurnal Pendidikan Sejarah, 2(1), 17. https://doi.org/10.24114/ph.v2i1.9083
Sobry, S. (2020). Metode dan model-model pembelajaran. Lombok: Holistica.
Sudjatmiko. (2020). Metode tutor sebaya (peer tutoring) dalam pembelajaran gambar teknik di SMK. Indramayu: Penerbit Adab.
Sugiyono. (2013). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Susanto, H. A. (2019). Pemahaman pemecahan masalah berdasarkan gaya kognitif. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Swarjana, I. K. (2022). Populasi-sampel teknik sampling & bias dalam penelitian. Yogyakarta: ANDI (Anggota IKAPI).
Uyun, B., & Sutomo, M. (2021). Pelaksanaan metode pembelajaran tutor sebaya pada pembelajaran ilmu pengetahuan sosial tahun 2019/2020. 01(02).
Windiarti, S. (2023). Tutor sebaya upaya meningkatkan motivasi dan hasil belajar siswa. Purbalingga: Sketsa Media.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








