Studi Literatur Pengaruh Pembelajaran Strategi Konflik Kognitif Terhadap Kompetensi Mahasisa dalam Mata Kuliah Algoritma dan Pemrograman Komputer
DOI:
https://doi.org/10.59061/jentik.v1i4.506Keywords:
Literature Study, Cognitive Conflict, Algorithms, ProgrammingAbstract
As information technology advances, so do the competencies or skills that students need in the twenty-first century to meet the demands of the industrial era 4.0. Students' poor ability to analyze and construct algorithms for computer programming is a difficulty when it comes to learning algorithms and computer programming. In courses on algorithms and computer programming, students' proficiency is impacted by their lack of analytical abilities. It is believed that generative learning based on cognitive conflict methods can improve students' proficiency in computer programming and algorithm creation. Because of this, studies have been conducted to gather information from a variety of sources about the impact of learning cognitive conflict management techniques on students' proficiency in computer programming and algorithms courses. by use the Systematic Literature Review approach to examine the literature. The books and several earlier publications whose titles are so that students can increase the quality of the combination of knowledge regarding learning methods for cognitive conflict strategies on student competency are the sources for this collection of articles. It is envisaged that the use of programming algorithms will facilitate the easy advancement of technological knowledge.
References
Agus Muliadi, saiful Prayogi, baiq Mirawati, 4irham Azmi, & ni Nyoman Sri Putu Verawati. (2019) .Efek Strategi Konflik Kognitif Dalam Pembelajaran Berbasis Model Inkuiri Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Prisma Sains: Jurnal Pengkajian Ilmu Dan Pembelajaran Matematika Dan Ipa Ikip Mataram. (7)(1). H.60-67
Afrom, I. (2019). Penerapan Pendekatan Saintifik Di Kelas V SDN-8 Palangka Kota Palangka Raya. Tunas: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar , 5 (1), 44-49.
Azwanti., N. (2018). ALGORITMA C4.5 UNTUK MEMPREDIKSI MAHASISWA YANG MENGULANG MATA KULIAH (STUDI KASUS DI AMIK LABUHAN BATU). Jurnal Simetris , 9 (1), 11-22.
Handayani Eka Putri, Yosi Adiputra. (2021). Penerapan Strategi Konflik Kognitif Dengan Teknik Think-Pairshare Untukmeningkatkan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa Sma. Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 10(2): 178-185.
Harahap, Mely Novasari (2018) Pengaruh Strategi Pembelajaran Dan Kemampuan Berpikir Kritis Terhadap Hasil Belajar Algoritma Dan Pemrogranan Di Amik Pematangsiantar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 4 (1). Pp. 85-108
Hartati, Sulis Janu, And Neny Kurniati. 2021. Konsep Dasar Algoritma Pemrograman.
Yogyakarta: Graha Ilmu.
Hendrik, Billy, Mardhiah Masril. (2021). Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Melaluipenerapan Blended Learning Pada Mata Kuliah Algoritma Dan Pemrograman I. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan (3) (4).
Hulyadi. (2023). Efektivitas Model Inkuiri Dengan Strategi Konflik Kognitifdalam Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Ikip Mataram. (8)(2). H.286-291
Kaswar,Andi Baso, Nurjannah. (2021). Pengembangan Modul Pembelajaran Interaktif (Mobelin) Untuk Meningkatkan Mutu Pembelajaran Algoritma Dan Pemrograman. Jurnal Penjaminan Mutu.(7) (2). H. 143-153
Jamil, M. M. (2019). Optimalisasi Model ARCS Dalam Pembelajaran Saintifik Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Peserta Didik Pada Peminatan Mata. Jurnal IJIS Edu , 1 (1), 7-24.
Mufit, F. (2018). Model Pembelajaran Berbasis Konflik Kognitif (PbKK) untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep dan Meremediasi Miskonsepsi . Padang: UNIVERSITAS NEGERI PADANG.
Maharani, Swasti, Toto Nusantara, Abdur Rahman Asari, (2020) .Universitas Negeri Malang, And Jawa Timur. Computational Thinking Pemecahan Masalah Di Abad Ke-21.
Margaretta, A., Isroqmi, A., & Nopri, T. D. (2020). Pengaruh Penerapan Algoritma Terhadap Pembelajaran Pemrograman Komputer. Jurnal Inovasi Pendidikan Matemati , 2 (2), 126-135.
Nuryanti, ,. L., Zubaidah, S., & Diantoro., M. (2018). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa SMP. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian dan Pengembangan , 3 (2), 155-158.
Pahriah, hendrawani. (2019). Efektivitas Modul Inkuiri Dengan Strategi Konflik Kognitifdalam Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Mahasiswa.Hydrogen: Jurnal Kependidikan Kimia. (7)(2). H.62-73
Prayogo, Prayogo (2023) Mengembangkan Kemampuan Bernalar Dan Membuat Algoritma Program Mahasiswa Pendidikan Matematika Dengan Pembelajaran Berbasis Masalah. Jurnal Pendidikan, 4 (7). Pp. 1-13.
Purwanto, Edi. (2023). “Analisis Kesalahan Coding Pemrograman Di
Microsoft Visual Basic For Applications Pada Mahasiswa
Program Studi Pendidikan Matematika.” 4:93–102.
Purworaharjo, S., & Firmansyah, G. (2018). TINJAUAN LITERATUR SECARA SISTEMATIS PADASELF-SERVICE BUSINESS INTELLIGENCE. Jurnal Atmaluhur. , 986-990.
Samura, A. O. (2019). KEMAMPUAN BERPIKIR KRITIS DAN KREATIF MATEMATIS MELALUI PEMBELAJARAN BERBASIS MASALAH. MES: Journal of Mathematics Education and Science , 5 (1), 20-28.
Susilowaty, N. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Core Dengan Strategi Konflikkognitif Terhadap Kemampuan Pemahaman Siswa Smp. Jurnal Padegogik : Penelitian Pendidikan Matematika , 2 (2), 81 – 89.
Rizal Dian Azmi1. (2021). “Analisis Kemampuan Computational Thinking Dalam Pembuatan Media Pembelajaran Matematika .” 4:34–40
Ropianto, Muhamad. Ririt Dwiputri. (2018). Algoritma & Pemrograman.. Yogyakarta: Deepublish
Wati Susilawati, Ridha Abdullah, Ida Rosyidah. (2019). Peningkatan Kemampuan Berpikir Statistis Mahasiswa Melalui Challenge-Based Learning Dengan Strategi Konflik Kognitif. Jurnal Analisa. (5)(1). H.31-40
Wilda Susanti. (2021). Pembelajaran Aktif, Kreatif, Dan Mandiri Pada Mata Kuliah Algoritma Dan Pemrograman. Yogyakarta:Samudra Biru
Yandi Heryandi. (2018). Problem Based Learning Dengan Strategi Konflik Kognitif Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Matematis. Jurnal Eduma. (7)(1). H.93-108
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Jurnal Elektronika dan Teknik Informatika Terapan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.