Analisis Kebutuhan Peserta Didik terhadap Lembar Kerja Peserta Didik Terintegrasi Science, Technology, Engineering, Arts, And Mathematics Tentang Materi Sistem Peredaran Darah untuk Peserta Didik Fase F
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1114Keywords:
Needs Analysis, LKPD, STEAM, Circulatory System, Phase F StudentsAbstract
This study aims to analyze the needs of students for the development of Student Worksheets (LKPD) integrated with the STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, and Mathematics) approach on circulatory system materials for Phase F students. Data was obtained through interviews with biology teachers and the distribution of questionnaires to 33 students in grade XI of SMA Negeri 3 Pariaman. The results of the study show that the LKPD that has been used has not adopted the STEAM approach, tends to be monotonous, and has not been able to optimally meet the learning styles and needs of students. Students show a high interest in Biology and want learning media that is interactive, visual, and uses language that is easy to understand. As many as 100% of respondents expressed interest in STEAM-based LKPD, especially for circulatory system materials that are considered difficult and complex. Thus, the results of this analysis become an important basis for the development of relevant and innovative LKPDs to support fun and meaningful 21st century learning.
References
Anggina, A., & Helendra, R. (2023). Analisis kebutuhan peserta didik terhadap bahan ajar sistem peredaran darah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 12(1), 12–19.
Aristiadi, D., & Putra, Y. M. (2018). Pengembangan LKPD berbasis proyek untuk meningkatkan hasil belajar peserta didik pada materi pemanasan global kelas VII SMP. Jurnal BIOEDU, 7(2).
Lestari, S. (2020). Pemanfaatan Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Hasil Belajar Biologi pada Materi Ekosistem di SMP Negeri 1 Bekasi. Repository UHAMKA.
Mahasiswa, A., & Suryanti, S. (2024). Pengembangan e-LKPD interaktif berbasis model learning cycle 7E pada materi sistem peredaran darah manusia kelas V SD. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 12(1), 45–53.
Monyca, A., & Hutahaean, D. (2023). Pengembangan LKPD berbasis STEAM untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik pada materi sistem peredaran darah. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 12(2), 22–29.
Putri, R. H., & Hidayat, A. (2021). Pengaruh LKPD berbasis PBL terhadap kepedulian lingkungan siswa dalam pembelajaran biologi. Jurnal BIOEDU UNESA, 10(2).
Ramlawati, R., & Nurul, A. (2023). Pengembangan LKPD berbasis keterampilan proses sains pada materi sistem peredaran darah manusia. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sains, 11(2), 33–40.
Sari, A. N., & Hidayat, T. (2020). Pengembangan LKPD berbasis Problem Based Learning (PBL) untuk meningkatkan pemahaman konsep siswa pada materi pencemaran lingkungan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Biologi, Universitas Negeri Padang.
Septiani, D. E., & Wardhani, S. (2022). Analisis Kebutuhan Bahan Ajar Untuk Meningkatkan Keterampilan Pemecahan Masalah. Diklabio: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Biologi, 6(1), 87-92.
Suryadana, R. T., Sitompul, H., & Tanuwijaya, H. (2024). Pengembangan LKPD berbasis STEM untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif siswa pada materi sistem peredaran darah manusia. Jurnal Pendidikan Sains Terapan, 5(1), 10–18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








