Penerapan Layanan Konseling Kelompok Sebagai Upaya Mengatasi Keterlambatan Siswa Kelas IX I Semester 1 SMP Negeri 8 Denpasar Tahun Pelajaran 2023/2024

Authors

  • Siti Nurhayati Universitas PGRI Mahadewa
  • Baiq Isna Maulida Famuji Universitas PGRI Mahadewa
  • Irfan Ramdhoni Universitas PGRI Mahadewa
  • Putu Agus Semara Putra Giri Universitas PGRI Mahadewa

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.551

Keywords:

Counseling Services, Student Tardiness

Abstract

Education in schools is planned education which in its implementation involves various components. The presence of students at school to take part in learning activities is one of the factors in student learning success. The main objective of this research is to: Overcome late students in class IX I Semester I of SMP Negeri 8 Denpasar for the 2023/2024 academic year by implementing group counseling services. The data collected in this research is data regarding student learning outcomes using counseling service guidance. The tools used in this method are the Laiseg, Laijapen, Laijapan tools which consist of counseling services, group counseling created by researchers adapted to the subject matter in the syllabus which is implemented at the end of each cycle. Judging from the frequency of scores obtained from research subjects based on data analysis, it can be concluded that the implementation of group counseling services can overcome delays in class IX I Semester I students at SMP Negeri 8 Denpasar for the 2022/2023 academic year. This is evident from the results of the data which experienced an increase in each cycle, namely initially 32%, cycle I 59% and in cycle II it reached 91%.

References

Agus Purwanto, Erwan dan Dyah Ratih Sulistyastuti (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Untuk Administrasi Publik, Dan Masalahmasalah Sosial. Yogyakarta: Gaya Media

Handayani, Ririn.2020. Metodologi Penelitian Sosial. Yogyakarta: Trussmedia Grafika.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Adhiputra, N. (2015). Konseling Kelompok Persfektif Teori Dan Aplikasi. Yogyakarta: Media Akademi

Telaumbanua, K. (2018). Efektivitas layanan konseling kelompok dalam meningkatkan kedisiplinan belajar siswa kelas XI SMA Negeri 1 Lahusa. Jurnal Education And Development, 4(1), 25-25.

Sayekti, E. D. (2013). Efektivitas konseling kelompok untuk meningkatkan kompetensi sosial siswa SMK (Doctoral dissertation, Universitas Muhammadiyah Surakarta).

Dr. Fenti Hikmawati, M. (2016). Bimbingan dan Konseling . Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Lianawati, A. (2017). Implementasi keterampilan konseling dalam layanan konseling individual. Seminar & Workshop Nasional Bimbingan dan Konseling: Jambore Konseling, 85-92.

Masruroh, D. S. (2012). Upaya Peningkatan Kedisiplinan Masuk Kegiatan Belajar Mengajar Melalui Layanan Konseling Individu Pada Siswa Kelas VII H SMP Negeri 4 Surakarta Semester Satu Tahun 2011/2012. Journal UNY, 1-11.

Nurlaily, V. A. (2019). Bimbingan dan Konseling Di Sekolah Dasar: Guru Kelas Berperan Penting dalam Implementasi Layanan. BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 12-19.

Rahayuningdyah, E. (2016). Upaya Meningkatkan Kepercayaan Diri Melalui Layanan Konseling Kelompok Pada Siswa Kelas VIII D Di SMP Negeri 3 Ngrambe. Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 1-14.

Dr. Namora Lumongga Lubis, M. (2016). Konseling Kelompok. Jakarta: KENCANA.

Muhammad Putra Dinata Saragih, B. P. (2023). Pelayanan Konseling Kelompok Dalam Mengatasi Permasalahan Sosial Remaja (Studi Kasus SMK An-Naas Binjai). JURNAL ILMIAH MUQODDIMAH: Jurnal Ilmu Sosial, Politik Dan Humaniora , 111-114.

Agus Supriyanto, M. (2016). Buku Panduan Layanan Konseling Individual Pendekatan Behavioristik Teknik Shaping Untuk Mengatasi Perilaku Terlambat Datang Ke Sekolah. Yogyakarta.

Mardiono, T. (2021). Pelaksanaan Layanan Bimbingan Kelompok Untuk Mengurangi Perilaku Terlambat Datang Ke Sekolah Pada Peserta Didik Kelas VII Di SMP Wiyatama Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2019/2020. 1-64.

Brillian Faharuddin, A. K. (2017). Penerapan Konseling Kelompok Cognitive Restructuring Untuk Mengurangi Perilaku Siswa Terlambat Masuk Sekolah di SMP Negeri 1 Campurdarat Tulunggung. ejournal.Unesa, 1-7.

Yohana, G. I. (2019). Strategi Guru Bimbingan dan Konseling Dalam Mengatasi Siswa Yang Tidak Disiplin di SMP Negeri 17 Banjarmasin. Jurnal Bimbingan dan Konseling Ar-Rahman, 115-119.

Lailatul Insyiroh, D. N. (2017). Studi Tentang Penanganan Siswa Yang Terlambat Tiba Di Sekolah Oleh Guru BK SMA Negeri 1 Gresik. ejournal.Unesa, 1-8.

Elisya Permata Sari, E. M. (2019). Sistem Pakar Bimbingan dan Konseling Terhadap Perilaku Siswa Menggunakan Metode Backward Chaining Berbasis Web. Buletin Poltanesa, 11-19.

Ibrahim M. Jamil, S. M. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Prestasi Belajar Anak. Jurnal Ilmiah Pendidian Anak, 1-17.

Nofijantie, L. (2012). Peran Lembaga Pendidikan Formal Sebagai Modal Utama Membangun Karakter Siswa . 2947-2970.

Masang, A. (2021). Hakikat Pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 14-31.

Downloads

Published

2023-12-20

How to Cite

Siti Nurhayati, Baiq Isna Maulida Famuji, Irfan Ramdhoni, & Putu Agus Semara Putra Giri. (2023). Penerapan Layanan Konseling Kelompok Sebagai Upaya Mengatasi Keterlambatan Siswa Kelas IX I Semester 1 SMP Negeri 8 Denpasar Tahun Pelajaran 2023/2024. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 23–34. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.551

Similar Articles

1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.