Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Jamur Kelas X MIPA SMA Negeri 5 Jeneponto

Authors

  • Siska Nurul Avisha Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurul Magfirah Universitas Muhammadiyah Makassar
  • Nurul Fadhilah Universitas Muhammadiyah Makassar

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i1.897

Keywords:

Practical Guide, Contextual Approach, Guided Inquiry

Abstract

The aim of this research is to determine the validity and practicality of a guided inquiry-based Biology practicum guide with a contextual approach to the material on Mushrooms for class X MIPA. This research is Research and Development (R&D) which adopts the 4D development model which is modified to 3D (Define, Design, Development). The population in this study were students of class X MIPA 1 SMA Negeri 5 Jeneponto. The data collection technique was by using a validity and practicality assessment questionnaire. The data collected were data on the validity and practicality of the developed practicum guide. The results of the validity analysis showed that the Biology practicum guide that had been developed obtained a value of 0.82 which was in the valid category. While the results of the practicality analysis were in the range of values> 47.6 with a percentage of 100% of respondents, namely teachers and students, saying that the practicum guide was in the practical category so that it could be concluded that the biology practicum guide based on guided inquiry with a contextual approach on the Mushroom material in class X MIPA was valid and practical.

References

Al Muhajir, M. (2015). Pengembangan penuntun praktikum bioteknologi kelas XII IPA SMA Negeri 1 Binamu Kab. Jeneponto. Jurnal Biotek, 3(2), 125-132.

Anggraeni, A. Y., Wardani, S., & Hidayah, A. N. (2020). Profil peningkatan kemampuan literasi kimia siswa melalui pembelajaran inkuiri terbimbing berbasis kontekstual. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 14(1), 2512-2523.

Anggrella, D. P., Indriwati, S. E., & Lestari, S. R. (2020). Pengembangan modul sistem peredaran darah berbasis inkuiri berdasarkan hasil penelitian diabetes mellitus tipe 2. Lectura: Jurnal Pendidikan, 11(2), 167-180.

Aprilia, L., Lestariningsih, N., & Ayatusa'adah, A. A. (2020). Pengembangan penuntun praktikum berbasis inkuiri terbimbing materi interaksi makhluk hidup pada siswa MTs Darul Amin Palangka Raya. Journal of Biology Learning, 2(2), 112-120.

Budiyono, A., & Hartini, H. (2016). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap keterampilan proses sains siswa SMA. Wacana Didaktika, 4(2), 141-149.

Daniah, D. (2020). Pentingnya inkuiri ilmiah pada praktikum dalam pembelajaran IPA untuk peningkatan literasi sains mahasiswa. Pionir: Jurnal Pendidikan, 9(1).

Inayah, N. (2020). Pengembangan petunjuk praktikum kimia berbasis kontekstual pada materi elektrolit dan non-elektrolit. Journal of Educational Chemistry (JEC), 2(1), 26-32.

Kahfi, M., Ratnawati, Y., Setiawati, W., & Saepuloh, A. (2021). Efektivitas pembelajaran kontekstual dengan menggunakan media audiovisual dalam meningkatkan motivasi dan prestasi siswa pada pembelajaran IPS terpadu. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 7(1).

Kartika, N., Nyeneng, I. D. P., & Maharta, N. (2020). Pengembangan panduan praktikum berbasis inkuiri terbimbing pada materi fluida statis. Phenomenon: Jurnal Pendidikan MIPA, 9(2), 163-175.

Lovisia, E. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap hasil belajar. Science and Physics Education Journal (SPEJ), 2(1), 1-10.

Mu'arif, A. N., Damayanti, F., Akmalia, R., Arsfenti, T., & Darmadi, D. (2021). Pengembangan kurikulum 2013 dalam meningkatkan pendidikan karakter di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(1), 44-57.

Qolbi, S. K., & Hamami, T. (2021). Implementasi asas-asas pengembangan kurikulum terhadap pengembangan kurikulum pendidikan agama Islam. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 1120-1132.

Sari, E. C. (2022). Kurikulum di Indonesia: Tinjauan perkembangan kurikulum pendidikan. Inculco Journal of Christian Education, 2(2), 93-109.

Suwandari, P. K., Taufik, M., & Rahayu, S. (2018). Pengaruh model pembelajaran inkuiri terbimbing terhadap penguasaan konsep dan keterampilan proses sains fisika peserta didik kelas XI MAN 2 Mataram tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi, 4(1), 82-89.

Syamsu, F. D. (2018). Pengembangan penuntun praktikum IPA berbasis inkuiri terbimbing untuk siswa SMP kelas VII semester genap. Bionatural: Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi, 4(2).

Usman, Y., Hala, Y., & Mu'nisa, A. (2019). Pengaruh model pembelajaran inquiry terbimbing terhadap minat dan hasil belajar peserta didik di SMA Negeri 1 Leihitu.

Downloads

Published

2025-01-31

How to Cite

Siska Nurul Avisha, Nurul Magfirah, & Nurul Fadhilah. (2025). Pengembangan Penuntun Praktikum Biologi dengan Pendekatan Kontekstual Berbasis Inkuiri Terbimbing pada Materi Jamur Kelas X MIPA SMA Negeri 5 Jeneponto. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 146–155. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i1.897