Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kematangan Emosi pada Siswa SMP yang Mengikuti Ekstrakurikuler Pramuka
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.980Keywords:
emotional maturity, junior high school students, Self-efficacyAbstract
This study aims to determine the level of self-efficacy and emotional maturity and the relationship between the two in junior high school students who participate in scouting extracurricular activities. This study uses a quantitative correlational method, involving 95 students from St. Aloysius Turi Junior High School as a sample.
References
Afdal, A., & Widodo, H. (2020). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Pramuka Di Sd Negeri 004 Samarinda Utara Tahun 2019. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 68–81. https://doi.org/10.24903/pm.v4i2.399
Al Azizi, N. Q. U. (2018). Kegiatan ekstrakurikuler kepramukaan terhadap pendidikan karakter kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(2), 40. https://doi.org/10.32832/jpls.v12i2.2793
Erlina. (2020). Efikasi Diri Dalam Meningkatkan Mobilisasi Pasien. Bandung: Politeknik Kesehatan Kemenkes.
Firmansyah. (2022). KEMATANGAN EMOSI DALAM MENGHADAPI QUARTER LIFE CRISIS PADA MAHASISWA DI JOMBANG. 6(1), 61–74.
Florina, S. (2019). Efikasi Diri Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2, 386–391. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/667/752
Hakima, A., & Hidayati, L. (2020). Peran Model Experiential Learning dalam Pendidikan Berbasis Keterampilan Tata Busana. E-Journal, 09(03), 51–59.
Irianto, S. (2023). Teknik Learning By Doing Untuk Pengajaran Bahasa Inggris Di Pendidikan Tinggi Vokasi. Jurnal Orbith, 19(02), 203. https://jurnal.polines.ac.id/index.php/orbith/article/view/5003
Jobson, M. C. (2020). Emotional Maturity among adolescents and its importance. Indian Journal of Mental Health, 7(1), 35. https://doi.org/10.30877/ijmh.7.1.2020.35-41
Lianto, L. (2019). Self-Efficacy: A Brief Literature Review. Jurnal Manajemen Motivasi, 15(2), 55. https://doi.org/10.29406/jmm.v15i2.1409
Mahasari, G. A. R. (2021). EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar Sumber-Sumber Self Efficacy Dalam Mengajarkan Critical Thinking. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 119–126.
Nurfa’izah. (2023). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMA N 1 Kembang. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(02), 334–341. https://doi.org/10.31316/gcouns.v7i02.2305
Pajares, F. (2002). Overview of Social Cognitive Theory. Emory University, 1–5. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html%0AHome
Pratama, A. P., & Widyastuti, M. (2021). Minat Berwirausaha Dampak Efikasi Diri, Motivasi dan Lokus Kendali Pada Mahasiswa. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 19(2), 176–188. https://doi.org/10.32524/jkb.v19i2.291
Pratiwi, R. (2020). Perkembangan Remaja Awal, Menengah Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Ermis. Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 145–156.
Putri, D. (2020). Kematangan Emosional Terhadap Siswa Disiplin Di Sekolah. Psikologi Konseling, 17(2), 733. https://doi.org/10.24114/konseling.v17i2.22076
Putri, I. A., & Astuti, Y. D. (2018). Hubungan antara Efikasi Diri dan Kecenderungan Kambuh pada Pecandu Narkoba yang Menjalani Rehabilitasi di Yogyakarta. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 23(2), 151–164. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol23.iss2.art6
Rahmawati, D., Boleng, D. T., & Nooryani, N. (2022). Karaktersitik kematangan emosi sebagai profil peserta didik kelas X di SMA Negeri 5 Samarinda. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Tahun 2022, 2021, 121–126. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/semnasppg/article/view/1719
Rajasree. (2017). RELATIONSHIP BETWEEN ANXIETY AND EMOTIONAL MATURITY AMONG ADOLESCENTS. 4(4).
Ram, S. (2024). A Review of Emotional Maturity Among College Students. 3(4), 68–72.
Rebeca, P. (2014). Hubungan Antara Kematangan Emosi dengan Konformitas dalam Perilaku Merokok pada Siswa SMPN 26 Surakarta. 67–79. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/35570/Hubungan-Antara-Kematangan-Emosi-dengan-Konformitas-dalam-Perilaku-Merokok-pada-Siswa-SMPN-26-Surakarta
Suryani, P., Amsia, T., & M., S. (2022). Pengaruh Kegiatan Pramuka Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Terusan Nunyai. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 01, 5–24. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/1659/1508%0Ahttp://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/1348%5Cnhttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500799708666915%5Cnhttps://mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Educa
Susilowati, E. (2024). Kematangan Emosi Dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa Akselerasi Tingkat Smp. Cognicia, 1(1), 101–113. https://doi.org/10.22219/cognicia.v1i1.1447
Yhunanda, & Sholeh, M. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8, 531–544. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/37946/33634
Yusdinar, P., & Manik, Y. M. (2023). Pengaruh Ekstrakurikuler Pramuka terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(01), 183–190. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








