Implementasi Pancasila Sebagai Fondasi Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka

Authors

  • Mila Sari Tanjung Universitas Islam Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v2i2.630

Keywords:

Pancasila, Independent Curriculum, Foundations of Education

Abstract

The independent curriculum is a curriculum that is based on developing the profile of students so that they have good souls and values contained in the Pancasila principles in his life. In the independent curriculum there is P5 (Project for Strengthening the Profile of Pancasila Students) which is learning that aims to create Pancasila students who are able to behave in accordance with Pancasila values. The type of research used is qualitative research using a literature study approach in the form of books, notes, journals, reports of relevant research results, as well as the results of observations. The results of the analysis show that the values contained in Pancasila form a unified whole which is the educational foundation for the government to create a Pancasila student profile program in the independent curriculum. There are six aspects of the Pancasila Student Profile formulated by the Ministry of Education and Culture, namely: 1) Faith, Devotion to God Almighty and Noble Character, 2) Creativity, 3) Mutual Cooperation, 4) Global Diversity, 5) Critical Reasoning, 6) Independence. Pancasila values can be a reference in building the character and morals of the Indonesian people, especially students. This can be implemented through education that applies Pancasila values in all curricula and learning activities. Apart from that, introducing and understanding the values of Pancasila from an early age will help in forming strong character in students.

References

Angga, dkk. (2023). Implementasi Kurikulum Merdeka (IKM) di Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Elementaria Edukasia. 6 (03). 1290-1299

Antari, L. P. S. dan Liska, L. D. (2020). Implementasi Nilai-Nilai Pancasila dalam Penguatan Karakter Bangsa. Widyadari, 21(2), 676-687.

Faiz, A. & Faridah. (2022). Program Guru Penggerak Sebagai Sumber Belajar Aiman, Konstruktivisme. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran. 14(1). 82–88.

Fauzi, dkk. (2023). Penerapan Nilai-Nilai Profil Pelajar Pancasila Melalui Pembelajaran Kontekstual Di Sekolah Dasar. Conference of Elementary Studies. 482-494

Gunawan, I. & Wahyudi A. V. (2020). Fungsi Filsafat Pancasila Dalam Ilmu Pendidikan di Indonesia: Jurnal Diklat keagamaan. 17 (2). 209-218.

Irawati, dkk. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 6(1), 1224–1238.

Kusumawati, Eny. (2022) Sosialisasi Kurikulum Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Profil Pelajar Pancasila di Jenjang Sekolah Dasardi SD Al-Islam 2 Jamsaren Surakarta. Bernas: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat. 3(4), 886-893

Larasati, Rindiana Hanif. (2023). Mengimplementasikan Nilai-Nilai Pancasila sebagai Fondasi Pendidikan Indonesia untuk Menghadapi Tantangan Abad 21. National Conference for Ummah (NCU). 2 (02). 2986-4291

Maulida, Himmatul. (2023). Pancasila Sebagai Fondasi Pendidikan Indonesia dan Relevansinya dalam Kurikulum Merdeka. National Conference for Ummah (NCU). 01 (01). 2986-4291

Nahdiyah, U., Arifin, I., Juharyanto. (2022). Pendidikan Profil Pelajar Pancasila Ditinjau dari Konsep Kurikulum Merdeka. Seminar Nasional Manejemen Strategik Pengembangan Profil Pelajar Pancasila Pada Pendidikan Anak Usia Dini (PAUD) dan Pendidikan Dasar (DIKDAS).

Nazir, Kesuma. 2012. Pendidikan Karakter Kajian Teori dan Praktik di Sekolah. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.

Pertiwi, A. D., & Dewi, D. A. (2021). Implementasi Nilai Pancasila sebagai Landasan Bhinneka Tunggal Ika. Jurnal Kewarganegaraan. 5(1).; 212–221.

Widiatama, W., Mahmud, H., & Suparwi, S. (2020). Ideologi Pancasila Sebagai Dasar Membangun Negara Hukum Indonesia. Jurnal USM Law Review. 3(2). 310–327.

Wikan, dkk. (2022). Implementasi Kebijakan Merdeka Belajar Dalam Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Wacana Akademika Majalah Ilmiah Kependidikan. 6 (3), 285-294

Yudha, R. (2016, April 21). Implementasi Pancasila dalam Kehidupan Kampus.https://rikiyudha.web.ugm.ac.id/2016/04/21/implementasi-pancasila-dalam kehidupan-kampus/

Zubaidah, Siti. (2019). “Keterampilan Abad ke 21: Keterampilan yang diajarkan Melalui Pembelajaran”. Jurnal Ilmu Pendidikan. 3 (4). 2411-2417

Downloads

Published

2024-04-18

How to Cite

Mila Sari Tanjung. (2024). Implementasi Pancasila Sebagai Fondasi Pendidikan Dalam Kurikulum Merdeka. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(2), 07–18. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i2.630

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.