Analisis Problematika Pendidikan Indonesia Di Wilayah 3T

Authors

  • Ayudhia Nur Luthfia Universitas Negeri Jakarta
  • Nabila Putri Wahiddiyah Universitas Negeri Jakarta
  • Desy Safitri Universitas Negeri Jakarta
  • Sujarwo Sujarwo Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v1i4.491

Keywords:

Education system, Education goals, Education quality, 3T Areas

Abstract

The education system in Indonesia is regulated by Law of the Republic of Indonesia Number 20 of 2003. The constitution contains the meaning, purpose and matters relating to education in Indonesia. However, if we look further, the implementation of education in Indonesia is still far from what is stated in the constitution of Law No 20 of 2003. Efforts are needed to improve the quality of education of Indonesia's young generation, especially in the 3T areas, as well as providing education services, overcoming teacher limitations, and equalizing education in the 3T areas throughout Indonesia. To be able to develop education policies and solutions in Indonesia, we need to analyze the problems of education in Indonesia..

 

 

References

(n.d.). Indonesia Mengajar. Retrieved November 6, 2023, from https://indonesiamengajar.org/

Afrinel Okwita, 2016, “Wacana Dan Ketidakmerataan Pembangunan Di Indonesia”, Jurnal Cahaya Pendidikan, Vol.2 No. 2, hlm. 229-241

Agus Mardianto, M.Ak, 2021, “Pendidikan Bagi Anak di Daerah 3T”, Jakarta, Direktorat Sekolah Dasar

Firman Mansir, 2020, “Kesejahteraan Dan Kualitas Guru Sebagai Ujung Tombak Pendidikan Nasional Era Digital”, Jurnal Ika : Ikatan Alumni Pgsd Unars, Vol. 8 No. 2, hlm 295

Fitria Nur Auliah Kurniawati, 2022, “Meninjau Permasalahan Rendahnya Kualitas Pendidikan di Indonesia Dan Solusi”, AoEJ: Academy of Education Journal, Vol.13 No. 1

Hanya 6% Warga Indonesia yang Berpendidikan Tinggi pada Juni 2022. (2022). Databoks. Retrieved November 6, 2023, from https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2022/09/20/hanya-6-warga-indonesia-yang-berpendidikan-tinggi-pada-juni-2022

Herry S, Soesanto, AT Soegito, Kardoyo, 2021, “Pengaruh Supervisi Akademik Terhadap Peningkatan Kompetensi Guru di Daerah 3T (Terdepan, Terpencil, Tertinggal)”, Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, Vol. 11 No. 2, hlm 166-172

Laman resmi Indonesia Mengajar, https://indonesiamengajar.org/

Mohamad A, Andika A, Melly W N, Nurlaila S, Rohman F, “Potret Pendidikan di Daerah Terpencil Kampung Manceri Cigudeg Kabupaten Bogor” , Jurnal Citizenship Virtues, Vol. 2 No. 1, hlm. 293

Priadi Surya, 2012, Pemetaan Pendidikan (Education Mapping) sebagai Dasar Meningkatkan Layanan Pendidikan, hlm 2

Raudhah, 2020, “Hubungan Tingkat Kesejahteraan Guru Dengan Semangat Kerja Guru”, Jurnal Guru Dikmen Dan Diksus , Volume 3 Number 2, hlm 186

Undang-Undang Sistem Pendidikan Nasional No. 20 Tahun 2003

Viva Budi K, 2022, “Hanya 6% Warga Indonesia yang Berpendidikan Tinggi pada Juni 2022”, databoks.katadata.co.id

Zulkarnaen, Ari Dwi Handoyo, 2019, “Faktor-Faktor Penyebab Pendidikan Tidak Merata Di Indonesia”, Prosiding Seminar Nasional “Menjadi Mahasiswa Yang Unggul Di Era Industri 4.0 Dan Society 5.0”

Downloads

Published

2023-11-07

How to Cite

Ayudhia Nur Luthfia, Nabila Putri Wahiddiyah, Desy Safitri, & Sujarwo Sujarwo. (2023). Analisis Problematika Pendidikan Indonesia Di Wilayah 3T. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 1(4), 36–46. https://doi.org/10.59061/guruku.v1i4.491

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.