Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital

Authors

  • Agung Maulana Universitas Bina Bangsa
  • Desty Endrawati Subroto Universitas Bina Bangsa
  • Akifah Putri Asriyani Universitas Bina Bangsa
  • Rismayanti Rismayanti Universitas Bina Bangsa
  • Siti Hamdah Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v2i4.895

Keywords:

Teacher competence, Digital Era, education

Abstract

The digital era of the 21st century has introduced transformative changes across various fields, including education. The deployment of digital resources and online services devices has facilitated learning that is more flexible, interactive, and accessible. However, effectively integrating technology into education demands a comprehensive understanding, particularly from educators. This study examines the Problems and Prospects associated with adopting technology in education, with a focus on the Indonesian context. Teachers in the digital age face substantial demands to innovate, develop digital skills, and align teaching methods with the needs of Generation Z, who have grown up surrounded by technology. Teachers who are professional, adaptable, and technologically skilled play a crucial role in driving educational innovation, improving teaching quality, and preparing students to meet the expectations the Fourth Industrial Revolution. This research aims to investigate the potential of technology to enhance educational access, develop innovative teaching approaches, and promote the success of technology-driven learning in Indonesia. The results are expected to offer strategic insights for building an efficient education system tailored to the digital era.

 

References

Afif, N. (1970). Pengajaran dan pembelajaran di era digital. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 2(1), 117–129. https://doi.org/10.37542/iq.v2i01.28

Anam, K., Tinggi, S., Islam, A., Teungku, N., Meulaboh, D., & Rohana, S. (2021). Efektivitas penggunaan media digital dalam proses belajar mengajar. Journal Pendidikan Digital, 2.

As’ari, D. E. S., & Tabrani, M. B. (2023). Pengaruh media sosial Facebook terhadap hasil belajar mata pelajaran pendidikan agama Islam pada siswa SMAN 10 Kabupaten Tangerang. Concept: Journal of Social Humanities and Education, 2(3), 226–232. https://doi.org/10.55606/concept.v2i3.611

Baginda, S. (2022). Kompetensi guru dalam pembelajaran di era digital. Kompetensi Guru Dalam Pembelajaran di Era Digital, 1390–1398.

Baroya, E. H. (2018). Strategi pembelajaran abad 21. As-Salam, 1(1).

Desty Endrawati Subroto, A. S. (2023). Pengaruh penerapan literasi digital terhadap peningkatan pengetahuan dalam pembelajaran peserta didik di SMK Madinatul Hadid Cilegon. Journal Innovation in Education, 147–166.

Dr. Indra Kertati, M. A. (2023). Konsep dasar pembelajaran inovatif. Model & Metode Pembelajaran Inovatif Era Digital, 10–20.

Endrawati Subroto, D., Wirawan, R., & Yanto Rukmana, A. (n.d.). Implementasi teknologi dalam pembelajaran di era digital: Tantangan dan peluang bagi dunia pendidikan di Indonesia. Jurnal Pendidikan West Science, 1(7).

Fitriani, Y. (2021). Pemanfaatan media sosial sebagai media penyajian konten edukasi atau pembelajaran digital. Journal of Information System, Applied, Management, Accounting and Research, 5(4), 1006–1013. https://doi.org/10.52362/jisamar.v5i4.609

Haniko, P., Mayliza, R., Lubis, S., Intang Sappaile, B., Aisyah Hanim, S., & Farlina, B. (2023). Pemanfaatan media pembelajaran online untuk memudahkan guru dalam penyampaian materi dalam pembelajaran. Community Development Journal, 4(Juni).

Hibana, H., & Surahman, S. (2021). Kompetensi digital guru dalam upaya meningkatkan capaian pendidikan anak usia dini. Jurnal Studi Guru dan Pembelajaran, 4(3), 607–615. https://doi.org/10.30605/jsgp.4.3.2021.1392

Indah Larasati, M., Endrawati Subroto, D., & Bayi Tabrani, M. (n.d.). Pengaruh SIMDIG terhadap hasil belajar siswa kelas X di SMK Pasundan 1 Kota Serang. Retrieved from http://jurnal.anfa.co.id/index.php/seroja

Julita, A. T. (2022). Pemanfaatan teknologi sebagai media pembelajaran dalam pendidikan era digital. Journal of Educational Learning and Innovation, 227–239.

Khalisatun Husna, F., Fadhilah, F., Harahap, U. H. S., Fahrezi, M. A., Manik, K. S., & Ardiansyah, M. Y. (2023). Transformasi peran guru di era digital: Tantangan dan peluang. Perspektif: Jurnal Pendidikan dan Ilmu Bahasa, 1(4), 154–167. https://doi.org/10.59059/perspektif.v1i4.694

Lelu Ngongo, V., Hidayat, T., Wiyanto, X., Sugihan, M., & Alam, P. (n.d.). Pendidikan di era digital. Jurnal Pendidikan Digital.

Lubis, S. (2022). Inovasi pembelajaran berbasis digital untuk meningkatkan hasil belajar siswa sekolah dasar. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, dan Pengelolaan Pendidikan, 2(12), 1121–1126. https://doi.org/10.17977/um065v2i122022p1121-1126

Mambu, J. G. Z., Pitra, D. H., Rizki, A., Ilmi, M., Nugroho, W., Leuwol, N. V., Muh, A., & Saputra, A. (n.d.). Pemanfaatan teknologi artificial intelligence (AI) dalam menghadapi tantangan mengajar guru di era digital. Journal on Education, 6(1), 2689–2698.

Rahma Ashari Hamzah, et al. (2024). Strategi pembelajaran abad 21. Pendidikan Education, 1.

Sadriani, A., Ridwan, M., Ahmad, S., & Arifin, I. (n.d.). Peran guru dalam perkembangan teknologi pendidikan di era digital. Seminar Nasional Teknologi Pendidikan UNM. https://journal.unm.ac.id/index.php/Semnasdies62/index

Triyanto. (2020). Peluang dan tantangan pendidikan karakter di era digital. Jurnal Media Kajian Kewarganegaraan, 17(2), 175–184. https://doi.org/10.21831/jc.v17i2.35476

Downloads

Published

2025-01-25

How to Cite

Agung Maulana, Desty Endrawati Subroto, Akifah Putri Asriyani, Rismayanti Rismayanti, & Siti Hamdah. (2025). Kompetensi Guru dalam Pembelajaran di Era Digital. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 107–114. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i4.895

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.