Analisis Sistem Diskrit pada Antrian Servis Bengkel Mobil di Honda Auto Serang

Authors

  • Heru Winarno Universitas Serang Raya
  • M.Bob Anthoni Universitas Serang Raya
  • Syaina Ulfah A Universitas Serang Raya
  • Rosihin Rosihin Universitas Serang Raya
  • Arvio Jihana Putra Universitas Serang Raya

DOI:

https://doi.org/10.59061/repit.v3i3.1131

Keywords:

Queue, Simulation, Discrete System

Abstract

Honda Auto Serang is a car sales and maintenance company in Serang City. As car sales increase, the need for vehicle maintenance and repairs will also increase. Therefore, it is necessary to analyze the vehicle repair process queue system at the workshop. The analysis was conducted using Arena Software to determine the condition of the existing queue system and suggestions for improvements that can be provided to reduce the waiting time for the repair process. By organizing the repair process flow, providing complete work equipment and arranging spare part collection, the average waiting time for service advisors in the queue system on weekdays decreased from 21 minutes to 25 minutes in scenario 1 and 15 minutes in scenario 2. The average waiting time for service queue customers on weekdays was 97 minutes, reduced to 81 minutes in scenario 1 and 83 minutes in scenario 2.

References

Basuki, G., Syahry, M. A., Rachmawan, R. I., Putri, L. A., Mustanir, M. F., & Amrullah, M. D. (2024). Analisis sistem antrian dengan metode simulasi menggunakan software Arena 14 pada Wizzmie Tunjungan.

Fikri, M. A., & Andesta, D. (2022). Memanfaatkan software Arena untuk analisis sistem antrian BBM pada SPBU XYZ.

Izzati, F. R., & Syaifullah, H. (2024). Analisis sistem antrian jasa pengujian di Laboratorium XYZ dengan menggunakan software Arena.

Liputra, S., Santoso, B., & lainnya. (2018). Pengukuran kinerja rantai pasok dengan model Supply Chain Operations Reference dan metode perbandingan berpasangan. Jurnal Rekayasa Sistem Industri, 7(2), 119–125.

Purwanto, T. A. (2019). Analisis sistem antrian menggunakan software simulasi Arena pada PT Indomobil Trada Nasional (Nissan Depok).

Putra, M. I. D., Berlianty, I., Soejanto, I., & DwiAstanti, Y. (2022). Pendekatan simulasi sistem diskrit dalam mengurangi waktu tunggu antrian dengan perbaikan sistem appointment scheduling pada Rumah Sakit PKU Muhammadiyah Yogyakarta.

Qodzbari, O. H. N., Imawan, B., Ardiansyah, R., & Andesta, D. (2023). Analisis simulasi model pada sistem antrian bengkel motor di CV. XYZ dengan simulasi Arena.

Rachmawati, N. L., & Dianisa, P. A. (2022). Model simulasi sistem diskrit untuk meminimasi rata-rata waktu tunggu truk (studi kasus PT. XYZ).

Rizal, M., Amiludin, S., Sani, G. M., & Andesta, D. (2022). Analisis sistem antrian menggunakan software simulasi Arena pada bengkel Sueb Servis Motor Gresik.

Utomo, D. S., & Mufti, D. (2023). Perancangan model simulasi Arena pada kasus sistem transportasi.

Verawati, P. K., Hadi, W., Valdeza, S., Prasetyo, A. C., & Habel, R. H. (2023). Antrian pelanggan KRL di Stasiun Transit Manggarai (Jakarta).

Wardana, D. H., & Herlina. (2023). Simulasi sistem pelayanan bongkar muat kapal untuk mengurangi waiting time menggunakan software Arena pada PT Pelindo (Persero).

Yaqin, M. A., Alamanda, M. R., Syahfudin, A. D., & Andesta, D. (2022). Sistem antrian pada waktu tunggu pelayanan di Bengkel Pinatih Jaya Motor dengan metode simulasi menggunakan software Arena.

Downloads

Published

2025-07-14

How to Cite

Heru Winarno, M.Bob Anthoni, Syaina Ulfah A, Rosihin Rosihin, & Arvio Jihana Putra. (2025). Analisis Sistem Diskrit pada Antrian Servis Bengkel Mobil di Honda Auto Serang. Jurnal Rekayasa Proses Dan Industri Terapan, 3(3), 01–12. https://doi.org/10.59061/repit.v3i3.1131

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.