Kajian Literatur Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepercayaan Konsumen terhadap Produk UMKM Berlabel Halal

Authors

  • Alnamira Alnamira Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Nurul Karimah Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Bahari Bahari Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Fadhil Musyafa Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara
  • Pani Akhiruddin Siregar Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59061/dinamikapublik.v2i4.793

Keywords:

Consumer Trust, Halal Label, Literature Study

Abstract

This study aims to identify factors that influence consumer trust in halal-labeled micro, small, and medium enterprises (MSMEs) products. In Indonesia, the halal label plays an important role in purchasing decisions, especially among Muslim consumers who are looking for products that comply with Islamic law. This label not only guarantees the conformity of the product with Islamic law but also increases consumer trust in the safety and quality of the product. This study uses a literature study approach, analyzing various relevant references related to Islamic business management and consumer trust. The main factors identified include product quality, brand image, risk perception, and social influence. Consistent product quality, transparency in the production process, and a strong brand image contribute to increasing consumer trust and loyalty. In addition, social influence through recommendations from family and friends, as well as reviews on social media, play a significant role in shaping consumer perceptions. This study concludes that these factors are not only important for Muslim consumers but can also attract the interest of non-Muslim consumers who prioritize safety and ethics. This study provides insight for MSMEs in designing marketing strategies and product development, and is expected to support policies that encourage the growth of the halal MSME sector in the domestic and international markets.

References

Amelia, M. (2023). Pengaruh kepercayaan konsumen dan halal awareness terhadap keputusan pembelian pada konsumen Muslim di restoran Pantai Pondok Permai (Skripsi). Universitas Medan Area.

Gunawan, & Imam. (2013). Metode penelitian kualitatif. Jakarta: Bumi Aksara.

Hasyim, H. (2023). Peluang dan tantangan industri halal di Indonesia. Ad-Deenar: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 7(02).

Hidayati, B. S. (2024). Persepsi konsumen terhadap produk halal dari UMKM: Dampak terhadap keputusan pembelian. Jurnal Ekonomika dan Bisnis (JEBS), 4(4).

Ibrahim, R., Taan, H., & Ismail, Y. L. (2023). Pengaruh sertifikat halal terhadap keputusan pembelian produk Imogen Propolis (Studi kasus pembelian pada stokis Kota Gorontalo). Jurnal Ekonomi Pembangunan STIE Muhammadiyah Palopo, 9(2), 356–367.

Isnanto, B., & Saputro, S. H. (2024). Analisis pengaruh faktor-faktor kunci loyalitas konsumen: Mengungkap rahasia keberhasilan bisnis di era kompetitif. ISOQUANT: Jurnal Ekonomi, Manajemen dan Akuntansi, 8(1), 64–78.

Liana, Y., Putri, I., Djafri, T., & Priyo, D. (2024). Pengaruh kualitas produk terhadap loyalitas konsumen melalui kepuasan konsumen pada perusahaan Shopee. Jurnal Ilmiah Ecobuss, 12(1), 77–85.

Pusporini, P., Handayani, T., & Aryani, L. (2022). Strategi pemasaran produk UMKM di Kecamatan Pamulang Tangerang Selatan–Banten. Jesya: Jurnal Ekonomi dan Ekonomi Syariah, 5(1), 44–56.

Rahmanita, R., Dwiyanti, N. F., & Nurhamidah, N. S. (2023). Faktor-faktor yang mempengaruhi minat UMKM dalam melakukan sertifikasi halal: Studi kasus warung nasi di sekitar Universitas Siliwangi. International Journal Mathla’ul Anwar of Halal Issues, 3(2), 91–99. https://doi.org/10.30653/ijma.202332.92

Saktiana, N., & Miftahuddin, M. A. (2021). Pengaruh sikap konsumen, persepsi harga dan persepsi risiko terhadap keputusan pembelian kosmetik berlabel halal (Studi pada konsumen pengguna kosmetik berlabel halal di Purwokerto). Master: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Terapan, 1(1), 45–62.

Sari, A. F. K., & Junaidi, J. (2020). Fenomena label halal: Is it a awareness or branding? Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 6(1), 87–94.

Sholichah, L. F., & Mardikaningsih, R. (2024). Analisis pengaruh promosi digital, citra merek, dan keberagaman produk terhadap minat beli konsumen pada produk sandal dan sepatu di Kepuh Kiriman Waru. INVESTI: Jurnal Investasi Islam, 5(1), 617–636.

Siregar, R. G. (2020). Studi pustaka faktor yang mempengaruhi keputusan pembelian harga, promosi, kepercayaan, citra merek dan kualitas produk pada toko online Gudanggrosiran.com. Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 1(2), 560–572.

Slamet, S. (2023). Faktor-faktor yang memengaruhi keputusan pembelian produk makanan halal di Kota Semarang. UPY Business and Management Journal (UMBJ), 2(1), 01–17.

Subagyono, B. S. A., Silvia, F., Chumaida, Z. V., Usanti, T. P., & Aryatie, I. R. (2020). Perlindungan konsumen Muslim atas produk halal. Jakad Media Publishing.

Syafitri, M. N., Salsabila, R., & Latifah, F. N. (2022). Urgensi sertifikasi halal food dalam tinjauan etika bisnis Islam. Al Iqtishod, 10(1), 16–42.

Toto Handiman, U., & Ali, H. (2019). The influence of brand knowledge and brand relationship on purchase decision through brand attachment. International Journal of Business Marketing and Management (IJBMM).

Downloads

Published

2024-11-08

How to Cite

Alnamira Alnamira, Nurul Karimah, Bahari Bahari, Fadhil Musyafa, & Pani Akhiruddin Siregar. (2024). Kajian Literatur Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Kepercayaan Konsumen terhadap Produk UMKM Berlabel Halal. Dinamika Publik: Jurnal Manajemen Dan Administrasi Bisnis, 2(4), 47–56. https://doi.org/10.59061/dinamikapublik.v2i4.793

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.