Penggunaan Media Diorama dalam Mengatasi Kesulitan Siswa Kelas V Yayasan Al- Hidayah dalam Memahami Peran Pelaku Ekonomi

Authors

  • Julia Amelia Sormin Universitas Negeri Medan
  • Anggili Pratama Universitas Negeri Medan
  • Afrida Hanum Lubis Universitas Negeri Medan
  • Sekar Melati Pasariu Universitas Negeri Medan
  • Najwa Fadhilah Siregar Universitas Negeri Medan
  • Nabila Olivia Universitas Negeri Medan
  • Haya Sabila Aulia Br Munthe Universitas Negeri Medan
  • Nakaya Hanaro Sihotang Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i4.1216

Keywords:

Diorama Media, Economic Actors, Elementary School, IPAS, Learning Outcomes

Abstract

This research was conducted to help fifth-grade students of the Al-Hidayah Foundation overcome difficulties in understanding the material on the role of economic actors through the use of diorama media. The background of the research departs from the students' low understanding of abstract concepts such as producers, consumers, and distributors, which have been taught using monotonous lecture methods. The research used a Classroom Action Research (CAR) approach with the Kemmis and McTaggart model which was implemented in several cycles. The results showed a significant increase in understanding after the use of diorama media. Before being implemented, only 13.3% of students were able to understand the role of economic actors, whereas after the use of diorama media, this number increased to 80%. Diorama media has been proven to be able to concretize abstract concepts, increase learning motivation, and strengthen students' understanding of economic activity material. Thus, diorama can be used as an alternative media for learning IPAS in elementary schools, especially on the topic of the role of economic actors.

References

Arsyad, A. (2010). Media pembelajaran. Jakarta: PT Rajawali Press.

Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Atmasita, A. P., & Raharjo, R. P. (2024). Upaya peningkatan hasil belajar siswa pada materi waktu dan durasi dengan menggunakan media papan waktu. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 63–73. https://doi.org/10.32665/jurmia.v4i1.2741

Badriah, A., Ilmawati, F. I., & Laila, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran diorama mata pembelajaran IPS untuk meningkatkan analisis peran ekonomi dalam kehidupan sosial siswa kelas V SDN Mrican 1. DEJOURNAL: Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 57–65. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1037

Citranatasya, A., Hakim, L., & Nindiati, D. S. (2025). Pengaruh media pembelajaran diorama terhadap hasil belajar IPS pada materi kegiatan ekonomi siswa SDN 69 Palembang. Jurnal Pendidikan Dasar.

Huda, M. (2016). Pembelajaran berbasis multimedia dan pembelajaran konvensional. Jurnal Penelitian, 1(10), 125–146. https://doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1333

Kosilah, S. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe ASSURE dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1148. https://doi.org/10.36709/japend.v1i3.15166

Kuandar. (2012). Langkah mudah penelitian tindakan kelas sebagai pengembangan profesi guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Marlina, T. (2022). Urgensi dan implikasi pelaksanaan kurikulum merdeka pada sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 67–72.

Natasya, A. C., Hakim, L., & Nindiati, D. S. (2025). Pengaruh media pembelajaran diorama terhadap hasil belajar IPAS pada materi kegiatan ekonomi siswa SDN 69 Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3), 273–286.

Pranandari, E. (2022). Pembelajaran IPS daring pada pandemi Covid-19 di sekolah dasar. Dharmas Education Journal, 3(1), 39–44. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i1.611

Sadiman, A. S. (2021). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Sapriya. (2020). Ilmu pengetahuan sosial untuk sekolah dasar. Bandung: Alfabeta.

Susilowati, E. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam pembentukan karakter siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Al Miskawaih: Journal of Science Education (MIJOSE), 1(1), 124–133. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515

Downloads

Published

2025-09-29

How to Cite

Julia Amelia Sormin, Anggili Pratama, Afrida Hanum Lubis, Sekar Melati Pasariu, Najwa Fadhilah Siregar, Nabila Olivia, … Nakaya Hanaro Sihotang. (2025). Penggunaan Media Diorama dalam Mengatasi Kesulitan Siswa Kelas V Yayasan Al- Hidayah dalam Memahami Peran Pelaku Ekonomi. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(4), 11–19. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i4.1216

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.