Model Pemasaran Pendidikan Berbasis Pesantren Dalam Membentuk Citra Baik Madrasah
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v1i2.329Keywords:
good image, marketing models, pesantren-based educationAbstract
Educational institutions really need educational marketing for sustainability and building a good image. This research wants to explore the educational marketing model of pesantren-based educational institutions in building the good image of madrasas. The research location was at the Fatimatuzzahro madrasah Islamic boarding school Nurul Jadid. The research approach used is qualitative with a case study type. Collecting research data using participant observation techniques, in-depth interviews, and documentation studies. Data analysis is used by reducing data, displaying data and drawing conclusions. The results of the study show that the educational marketing model is carried out through alumni, digital, kyai figures, and word of mouth. This research is expected to have a significant impact on Islamic boarding schools-based educational institutions in carrying out educational marketing in building the good image of madrasah.
References
Aisyah, S., & Alim, N. (2022). Manajemen Pemasaran dalam Rangka Menjaga Kepercayaan Mayarakat terhadap Pondok Pesantren. Shautut Tarbiyah, 28(2), 139–148.
Amin, A., & Alinur, A. (2022). Strategi Manajemen Pemasaran Pendidikan dalam Peningkatan Kualitas Sekolah di Mts Annurain Lonrae. Adaara: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 12(2), 96–107. https://doi.org/10.30863/ajmpi.v12i2.2779
Bariroh, Z. (2022). Manajemen Pemasaran Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah Qita Kota Malang Sebagai Lembaga Pendidikan Baru. Ar-Rosikhun: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(3), 175–184. https://doi.org/10.18860/rosikhun.v1i3.16317
Bening, T. P., & Munastiwi, E. (2022). Implementasi Strategi Pemasaran Lembaga dalam Meningkatkan Jumlah Peserta Didik di PAUD Berbasis Pesantren. Indonesian Journal of Early Childhood: Jurnal Dunia Anak Usia Dini, 4(2), 466–480.
Berlianada, A. F., Mu’awana, B., Mulya, D., & Harsoyo, R. (2022). Manajemen Pemasaran Pendidikan Dalam Meningkatkan Daya Saing Di MA Ma’arif Al-Mukarrom Kauman Ponorogo. Edumanagerial, 1(2), 249–263.
Fathoni, M. Y. (2023). Strengthening Student Character Education Through Learning Management. 6(1).
Fhadilah, F., & Tarihoran, N. (2022). Strategi Pemasaran SMK dan Minat Siswa dalam Melanjutkan Studi Terhadap PPDB Madrasah Aliyah. Mataazir: Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 3(1), 258–274.
Hamdi, M. M. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan Pada Pondok Pesantren. JIEM: Journal of Islamic Education and Manajemen, 02(01), 15–30.
Hananto, S., & Murtafiah, N. H. (2022). Strategi Manajemen Pemasaran Pendidikan Madrasah. Jurnal An-Nur: Kajian Pendidikan dan Ilmu Keislaman, 8(2), 182–200.
Kango, U., Supriadi, Y. N., Idrus, I., Sonjaya, Y., & Hasanah, R. (2023). Implementasi Strategi Pemasaran di Madrasah Aliyah Unggulan Bertaraf Internasional. Munaddhomah: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 81–91. https://doi.org/10.31538/munaddhomah.v4i1.340
Karimah, I. N. (2022). Manajemen Humas Dalam Meningkatkan Citra Madrasah dan Partisipasi Masyarakat di MAN 3 Malang. Ulul Amri: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(1), 32–44. https://doi.org/10.18860/uajmpi.v1i1.822
Nasution, M. A. (2022). Strategi Pemasaran Program Pendidikan Dalam Meningkatkan Citra Madrasah Unggul Studi Kasus di MIN 1 Medan. Warta Dharmawangsa, 16(4), 927–938. https://doi.org/10.46576/wdw.v16i4.2445
Resufle, A. H. (2022). Management of Islamic Education in the Challenges of Society 5.0. EDUKATIF?: JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(3), Article 3. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2820
Rofiki, M., Sholeh, L., & Akbar, A. R. (2021). Strategi Pemasaran Jasa Pendidikan dalam Meningkatkan Daya Saing Sekolah Menengah Atas di Era New Normal. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4057–4065.
Shobri, M., Nisa’, F., & Firdaus, J. (2022). Implementasi Manajemen Pemasaran Pendidikan dalam Meningkatkan Minat Peserta Didik Baru di Madrasah Idtidaiyah. . . Oktober, 4(2), 12–21.
Suryana, A. T., & Kirana, Z. (2022). Hubungan Kepemimpinan Kepala Madrasah Dengan Citra Lembaga. Jurnal Isema?: Islamic Educational Management, 7(2), 185–194. https://doi.org/10.15575/isema.v7i2.19328
Wulandari, A., Munastiwi, E., & Dinana, A. (2022). IMPLEMENTASI MANAJEMEN KEUANGAN LEMBAGA PENDIDIKAN PONDOK PESANTREN DI MASA PANDEMI COVID-19. JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN DAN ILMU SOSIAL, 3(1), 106–118. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i1.787
Zahra, R. M., Setyaningrum, W., & Falah, N. A. F. (2022). Filsafat Pendidikan Pesantren. Al-Manam: Jurnal Pendidikan dan Studi Keislaman, 2(2), 85–96.