Implementasi Metode Terbimbing Dalam Pembelajaran Hidroponik Pada Kelas Tunagrahita
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.578Keywords:
Hydroponics, Guided Method, Mentally DisabledAbstract
The aim of this research is to find out how to apply or implement the guided method in hydroponic learning in mentally retarded classes. This research uses a qualitative descriptive method which is carried out by observation, interviews, and studying documents. The results of this research show that the application of guided methods in hydroponic learning in mentally retarded classes has proven to be good for improving the skills of students with special needs. This is proven by the fact that SLB students in the intellectually challenged class can plant water spinach hydroponically. Guided method with a structured approach that focuses on facilitating understanding of hydroponic concepts and developing students' practical skills in growing crops without soil. The guided method also helps students build critical skills such as problem solving, social skills, and the ability to adapt to students with special needs. In this research, it was concluded that the guided method used could help students with intellectual disabilities in hydroponic farming and train cooperation between students.
References
Basuki, Yoyok Rahayu. 2023. Menanam Sawi Hidroponik. Malang: Azhar Publisher.
Dwi Zulaichah, M. (2018). Pengelolaan Pendidikan Vokasional Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Luar Biasa Al-Azhar Sidoarjo. Universitas Islam Negeri Sunan Ampel Surabaya
Efriyanti, L. & Annas, F. 2020. Aplikasi Mobile Learning Sebagai Sarana Pembelajaran Abad 21 bagi Pendidik dan Peserta Didik di era Revolusi Industri 4.0.
Efriza, E., & Zulmiyetri, Z. 2019. Peningkatan Kemampuan Kejuruan Menanam Hidroponik Melalui Model Pembelajaran Langsung Bagi Anak Tunagrahita Ringan. PENDIDIKAN: Jurnal Pendidikan , 4 (2), 184-191.
Indriarti, Tiara. Dkk. 2022. Peran Sekolah Luar Biasa (SLB) dalam Layanan Pendidikan Agama Islam bagi Anak Tuna Grahita Studi Kasus di SLB 1 Kulonprogo. Inspirasi Dunia: Jurnal Riset Pendidikan dan Bahasa.Vol.01.No.04
Irdamurni. 2018. Memahami Anak Berkebutuhan Khusus. Kuningan: Goresan Pena
Julianai, R., Fatmawati, & Safaruddin. (2019). Efektivitas Metode Latihan Terbimbing dalam Meningkatkan Keterampilan Bercocok Tanam Kangkung Hidroponik Kelas VIII di SLB Autisma YPPA Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7, 210–215
Juliani, R., Fatmawati, F., & Safaruddin, S. 2019. Efektivitas Metode Latihan Terbimbing dalam Meningkatkan Keterampilan Bercocok Tanam Kangkung Hidroponik kelas VIII di SLB Autisma YPPA Padang. Jurnal Penelitian Pendidikan Khusus, 7(1), 210-215.
Maranata, G., Sitanggang, D. R., Pakpahan, S. H., & Herlina, E. S. 2023. Penanganan Bagi Anak Berkebutuhan Khusus,(Tuna Grahita). Khirani: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 87-94.
Muslim, H.B, Alawiyah,L, Yuhandira,S, & Supena,A.(2020). Pembinaan Minat Dan Bakat Siswa Berkebutuhan Khusus Di Sekolah Inklusi Sdn Susukan 01 Pagi Jakarta Timur. JURNAL ORTOPEDAGOGIA, VOL 6 (2) Hal : (94 – 99).
Nasution, Fauziah. Dkk. 2022. Pengertian Pendidikan, Sistem Pendidikan Sekolah Luar Biasa, dan Jenis-Jenis Sekolah Luar Biasa. Jurnal Edukasi Nonformal. Vol.03.No.02
Seprinawati, & Efendi, J. 2019. Pelaksanaan Pembelajaran Keterampilan Vokasional Me mbuat Sandal Kulit bagi Anak Tunagrahita Ringan di SLB Negeri 2 Padang. 7, 154–159.
Suprihatiningsih. 2016. Pembelajaran Program Keterampilan. Yogyakarta: CV BUDI UTAMA
Tumanggor, S., Siahaan, P. A., Aruan, J. S., Sitorus, W. W., Manik, I. S., Simare-mare, Y., & Widyastuti, M.2023. Upaya Meningkatkan Minat Belajar Anak Sekolah Luar Biasa (SLB) Dalam Menggunakan Media. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan. Vol.01.No.01
Yulisman, Y., Rahmalisa, U., & Fikri, K. 2022. Meningkatkan Pemberdayaan Siswa Dengan Implementasi Hidroponik Berbasis Iot Pada Siswa Slb Negeri Pembina Pekanbaru. J-ABDI: Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat, 2(5), 5059-5066.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.