Peran Guru Dan Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar

Authors

  • Reisya Diva Maharani Putri Universitas Islam Majapahit
  • Tannia Alfianti Putri Universitas Islam Majapahit
  • Asih Andriyati Mardliyah Universitas Islam Majapahit
  • Sefira Amelia Rosadha Universitas Islam Majapahit
  • Aditya Nata Widigda Universitas Islam Majapahit

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v2i3.697

Keywords:

Curricullum Implementation, Independent Learning Curricullum

Abstract

Culrricullum changes are part of improving the education systelm in Indonesia. This study outlines the role of the principal in implementing the independent curricullum at SD Islam Al Azhar. This study was conducted to investigate thel professionalism of school principals in implementing the independent curricullum. This  type  of  research  is  descriptive  qualitative  using  phenomenological  analysis.  Data  were  collected  by interviewing   school   principals, curricullum representatives, and independent   curricullum implementing teachers.  The  results  showld  that  the  implementation  of  the  independent  curricullum  madel  teachers  more professional through various kinds of coaching and training. Principals carry out their roles as mediators and motivators for teacher participation in curricullum training. The principal also acts as a participant in regullar meetings  or  discussions.  The  principal  is  also  a  supervisor  and  evaluator  in  the  implementation  of  the independent curricullum. The factor faced by the principal is the lack of smooth internet neltwork as a means for teachers to use technology in learning smoothy. The expected results of the theories in the research are taken  into  consideration  by  school  principals  to make  decisions  in  answering  problems  and  improving  the qulality or qulality of eldulcation through the implementation of an independent curricullum.

 

References

Andriani, W. (2020). Pentingnya Perkembangan Pembaharuan Kurikulum dan Permasalahannya. Universitas Lambung Mangkurat, 1–12.

Binti, M. (2009). Supervisi Pendidikan Islam.

Gufron, M. (2018). Pengaruh Kompetensi Terhadap Kinerja Guru pada SMK Kartika X-2. Jurnal Ilmiah Manajemen Sumber Daya Manusia, 2(1), 1–8.

Javanisa, A., Fauziah, F. F., Mellani, R., & Rouf, Z. A. (2022). Implementasi Kurikulum Sekolah Penggerak Terhadap Motivasi Peserta Didik. Jurnal Kalam Pendidikan PGSD Kebumen, 1, 34–47.

Kadarsih, I., Marsidin, S., Sabandi, A., & Febriani, E. A. (2020). Peran dan Tugas Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2), 194–201.

Kantor, S. A., Agama, K., & Jember, K. (2020). Supervisi Kepala Madrasah Berbasis Penilaian Kinerja Sebagai Upaya Peningkatan Profesionalitas Guru. Jieman, 2(1). Retrieved from http://iain-jember.ac.id

Kebudayaan, S. A.-S. J. P. D., & Undefined. (2017). Supervisi Akademik untuk Meningkatkan Kompetensi Guru di SD Laboratorium UKSW. EJournal UKSW Edu. Retrieved May 26, 2022, from http://journal.uksw.edu/

Metodologi Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan Kombinasi (August Issue). (2022).

Nawawi, H. (n.d.). (retrieved May 26, 2022).

Nurrita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Misykat: Jurnal Ilmu-Ilmu Al-Qur'an, Hadist, Syari'ah dan Tarbiyah, 3(1), 171–210.

Patilima, S. (2022). Sekolah Penggerak sebagai Upaya Peningkatan Kualitas Pendidikan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Dasar, 0(0), 228–236.

Poniman, P., Sumadi, S., & Hariri, H. (2017). Pengaruh Kepemimpinan Kepala Sekolah, Kecerdasan.

Rahayuningsih, S., & Rijanto, A. (2022). Upaya Peningkatan Kompetensi Kepala Sekolah sebagai Pemimpin Pembelajaran pada Program Sekolah Penggerak di Nganjuk. Jamu: Jurnal Abdi Masyarakat Umus, 2(02), 120–126.

Sudarwanto. (2021). Pengaruh Komunikasi Kepala Sekolah Terhadap Keterlaksanaan Kepemimpinan Sekolah pada Program Sekolah Penggerak. Jurnal Ilmiah Pro Guru, 7(4), 462–472.

Sukmadinata, N. S. (2017). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Supriyantoko, I., Jaya, A., Kurnia, V., & Habiba, P. G. S. (2020). Evaluasi Implementasi Kebijakan Teaching Factory dengan Model Evaluasi CIPP di SMK Negeri DKI Jakarta. Journal of Vocational and Technical Education (JVTE), 2(2), 1–10.

Utari, R. (n.d.). Mengawali Proses Perubahan di Sekolah.

Wati, D. P., Wahyuni, N., Fattayan, A., & Bachrudin, A. A. (2022). Analisis Kepemimpinan Kepala Sekolah di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 7970–7977.

Yamin, M., & Syahrir, S. (2020). Pembangunan Pendidikan Merdeka Belajar (Telaah Metode Pembelajaran). Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1), 126–136.

Published

2024-06-28

How to Cite

Reisya Diva Maharani Putri, Tannia Alfianti Putri, Asih Andriyati Mardliyah, Sefira Amelia Rosadha, & Aditya Nata Widigda. (2024). Peran Guru Dan Kepala Sekolah Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(3), 129–137. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i3.697

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.