Peran Profesionalisme Guru dalam Mengelola Kelas dengan Baik: Kunci Sukses Pembelajaran Efektif

Authors

  • Siti Nabila Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Izzatul Aisy Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Latifa Nurul Audi Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Ade Irma Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rena Revita Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1052

Keywords:

Classroom Interaction, Learning Strategies, Professionalism, Teacher Competence, Learning Environment

Abstract

This study aims to describe the role of teacher professionalism in classroom management as a determining factor of effective learning. A qualitative approach was used, with data collected through interviews and observations at SMAN 2 Tambang, SMAN 1 Tambang, and SMAN 12 Pekanbaru. The findings reveal that professional teachers not only possess pedagogical competence but also demonstrate reflective attitudes, responsiveness to student needs, and the ability to create enjoyable and interactive learning environments. Professional teachers design flexible and adaptive lessons, provide constructive feedback, and routinely engage in self-evaluation. These findings highlight the importance of strengthening teacher professionalism as the foundation for meaningful and high-quality learning processes. Therefore, continuous development of teacher professional competence should be encouraged to achieve holistic educational goals.

References

Alfrid Sentosa, & Norsandi, D. (2022). Model pembelajaran efektif di era new normal. Jurnal Pendidikan, 23(2), 125–139. https://doi.org/10.52850/jpn.v23i2.7444

Ananda, R. (2019). Buku profesi keguruan perspektif sains dan Islam. PT Raja Grafindo Persada.

Ardiansyah, Risnita, & Jailani, M. S. (2023). Teknik pengumpulan data dan instrumen penelitian ilmiah pendidikan pada pendekatan kualitatif dan kuantitatif. Jurnal IHSAN: Jurnal Pendidikan Islam, 1(2), 1–9. https://doi.org/10.61104/ihsan.v1i2.57

Hanafi, H., Adu, L., & Muzakkir, H. (2018). Profesionalisme guru dalam pengelolaan kegiatan pembelajaran di sekolah. CV Budi Utama.

Mahmudah, M. (2018). Pengelolaan kelas: Upaya mengukur keberhasilan proses pembelajaran. Jurnal Kependidikan, 6(1), 53–70. https://doi.org/10.24090/jk.v6i1.1696

Marlina, Fitria, H., & Puspita, Y. (2020). Pengaruh pengelolaan kelas dan profesionalisme guru terhadap prestasi belajar siswa. ISEJ: Indonesian Science Education Journal, 1(3), 238–246. https://doi.org/10.62159/isej.v1i3

Minsih, M., & D, A. G. (2018). Peran guru dalam pengelolaan kelas. Profesi Pendidikan Dasar, 5(1), 20–27. https://doi.org/10.23917/ppd.v1i1.6144

Muthma, M., Amri, F., & Silitonga, F. (2024). Peningkatan efektivitas pembelajaran melalui strategi pembelajaran. Tadribuna: Journal of Islamic Management Education, 4(2), 79–86. https://doi.org/10.61456/tjiec.v4i2

S, S. (2020). Kompetensi profesional bagi seorang guru dalam manajemen kelas. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(1), 1–15. https://doi.org/10.37640/jip.v12i1.202

Sudjoko. (2020). Kompetensi profesional bagi seorang guru dalam manajemen kelas. Jurnal Ilmu Pendidikan (JIP) STKIP Kusuma Negara, 12(1), 1–15. https://doi.org/10.37640/jip.v12i1.202

Ulwan, M. N., Mulyasari, E., Hendriawan, D., Paridah, N., & Hanjar Bait, E. (2025). Tugas dan fungsi guru dalam proses pendidikan di pendidikan dasar: Analisis bibliometrik. Kalam Cendekia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 13(1), 229–237. https://doi.org/10.20961/jkc.v13i1

Utami, I. H., & Hasanah, A. (2020). Kompetensi profesional guru dalam penerapan pembelajaran tematik di SD Negeri Maguwoharjo 1 Yogyakarta. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 8(2), 121–139. https://doi.org/10.22373/pjp.v8i2.6232

Wahyuni, N., & Siallagan, S. (2023). Peran guru dalam mengelola kelas dengan pendekatan inovatif. Rekognisi: Jurnal Pendidikan dan Kependidikan, 8(2), 40–51.

Wijaya, A., Fathurrohman, R., & Roudhotusyarifah, I. (2021). Efektivitas strategi pengelolaan kelas pada generasi milenial. Jurnal Pendidikan, 6(2), 94–101.

Wirda, A., Simbolon, P. J., Neli, N., & Yantoro, Y. (2022). Pengelolaan kelas dalam proses pembelajaran di sekolah dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(6), 7721–7727. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i6.4149

Downloads

Published

2025-06-12

How to Cite

Siti Nabila, Izzatul Aisy, Latifa Nurul Audi, Ade Irma, & Rena Revita. (2025). Peran Profesionalisme Guru dalam Mengelola Kelas dengan Baik: Kunci Sukses Pembelajaran Efektif. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(3), 34–47. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1052

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.