Penggunaan Media Gambar dalam Mengatasi Kesulitan Membaca Siswa Kelas II di SD Swasta Islam Nursyamsiani Desa Bintang Meriah Kecamatan Batang Kuis
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v2i4.785Keywords:
Image Media, Reading Difficulties, Grade II Students, Learning, Teacher ObstaclesAbstract
This research is entitled "The Use of Image Media in Overcoming Reading Difficulties for Grade II Students at Nursyamsiani Islamic Private Elementary School, Bintang Meriah Village, Batang Kuis District." The objectives are to: 1) Identify the forms of reading difficulties of grade II students; 2) Knowing the effectiveness of image media in overcoming these difficulties; 3) Identify obstacles in the use of image media; and 4) Reveal teachers' efforts in overcoming these obstacles. This research is qualitative-descriptive, involving the principal and homeroom teacher as subjects. Data collection is carried out through observation, interviews, and data analysis. The results of the study showed: 1) Reading difficulties include recognition of similar letters and difficulty in prociting a combination of letters; 2) Image media helps overcome reading difficulties; 3) Constraints include image size, limited facilities, and funds; 4) Teachers' efforts include providing opportunities to see pictures in turns and re-explain the material. This result is expected to encourage an increase in teachers' creativity in the use of learning media to increase interest and effectiveness in learning.
References
Abdullah, B. M., Nasution, F. H., Parapat, K. M., Ramadhani, R., & Hasibuan, S. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa DI SD Negeri 060928 Medan. 2.
Abdullah, B. M., Nasution, F. H., Parapat, K. M., Ramadhani, R., & Hasibuan, S. (2024). Pemanfaatan Media Pembelajaran Ipa Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa DI SD Negeri 060928 Medan. 2.
Afrom, I. (2013). Studi Tentang Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Membaca. Anterior Jurnal, 13(1), 122–131. https://doi.org/10.33084/anterior.v13i1.298
Afrom, I. (2013). Studi Tentang Faktor Penyebab Rendahnya Kemampuan Membaca. Anterior Jurnal, 13(1), 122–131. https://doi.org/10.33084/anterior.v13i1.298
Almira Amir. (2016). Penggunaan Media Gambardalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Eksakta, 2(1).
Almira Amir. (2016). Penggunaan Media Gambardalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Eksakta, 2(1).
Anggoro, D., Khudori, M. S., Saufi, M., Indra, M., & Anwar, K. (2023). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadist. 1(5), 286–306.
Anggoro, D., Khudori, M. S., Saufi, M., Indra, M., & Anwar, K. (2023). Media Pembelajaran Dalam Perspektif Al-Qur’an Dan Hadist. 1(5), 286–306.
Arwita Putri, Riris Nurkholidah Rambe, Intan Nuraini, Lilis Lilis, Pinta Rojulani Lubis, & Rahmi Wirdayani. (2023). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(2), 51–62. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i2.1984
Arwita Putri, Riris Nurkholidah Rambe, Intan Nuraini, Lilis Lilis, Pinta Rojulani Lubis, & Rahmi Wirdayani. (2023). Upaya Peningkatan Keterampilan Membaca Di Kelas Tinggi. Jurnal Pendidikan Dan Sastra Inggris, 3(2), 51–62. https://doi.org/10.55606/jupensi.v3i2.1984
Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (H. Abadi (ed.); I). CV. Pustaka Ilmu Group.
Auliya, N. H., Andriani, H., Fardani, R. A., Ustiawaty, J., Utami, E. F., Sukmana, D. J., & Istiqomah, R. R. (2020). Metode Penelitian Kualitatif & Kuantitatif (H. Abadi (ed.); I). CV. Pustaka Ilmu Group.
Hasibuan, A. T., Rosdiana Sianipar, M., Ramdhani, A. D., Putri, F. W., & Ritonga, N. Z. (2022). Konsep dan Karakteristik Penelitian Kualitatif serta Perbedaannya dengan Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (Penelitian Kualitatif), 8690. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3730
Hasibuan, A. T., Rosdiana Sianipar, M., Ramdhani, A. D., Putri, F. W., & Ritonga, N. Z. (2022). Konsep dan Karakteristik Penelitian Kualitatif serta Perbedaannya dengan Penelitian Kuantitatif. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6 (Penelitian Kualitatif), 8690. https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3730
https://doi.org/10.24176/jpp.v3i2.5874
Ibtidaiyah. Journal of Instructional and Development Researches, 2(3), 126–134. https://doi.org/10.53621/jider.v2i3.74
Juhaeni, J., Agista Ifain, Asadine Silmi Kurniakova, Azmi Tahmidah, Dwi Nur Arifah, Siti Faridha Friatnawati, Safaruddin, S., & R. Nurhayati. (2022). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca pada Siswa Madrasah
Juhaeni, J., Agista Ifain, Asadine Silmi Kurniakova, Azmi Tahmidah, Dwi Nur Arifah, Siti Faridha Friatnawati, Safaruddin, S., & R. Nurhayati. (2022). Strategi Guru dalam Mengatasi Kesulitan Membaca pada Siswa Madrasah
Kusumawati, T. I. (2022). Berbagai Strategi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. EUNOIA (Jurnal Pendidikan Bahasa Indonesia), 2(2), 138. https://doi.org/10.30821/eunoia.v2i2.2091
Mardianto, Anas, N., Baniah, S., & Sadat, M. A. (2021). Strategi Dan Media Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Era Pandemi Covid-19. 2(1).
Mirnawati. (2020). Penggunaan media gambar dalam pembelajaran untuk meningkatkan minat baca siswa. Jurnal Didaktika, 9(1), 98–112. https://jurnaldidaktika.org/contents/article/download/14/12
Oktaviyanti, I., Amanatulah, D. A., Nurhasanah, N., & Novitasari, S. (2022). Analisis Pengaruh Media Gambar terhadap Kemampuan Membaca Permulaan Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5589–5597. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.2719
Permadi Affan, & Muhajir. (2015). Faktor Pendukung Dan Penghambat Media Pembelajaran Seni Budaya Di Smpn 1 Tegalsari Banyuwangi Affan Permadi Muhajir. Jurnal Pendidikan Seni Rupa, 3, 203–210.
Pridasari, F., & Anafiah, S. (2020). Analisis kesulitan membaca permulaan pada siswa kelas I di sdn demangan yogyakarta. Trihayu: Jurnal Pendidikan Ke-SD-An, 6(2).
Putri, D. A., & Wandini, R. R. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Siswa Sekolah Dasar Kelas ll Pada Materi Penjumlahan dan Pengurangan SD IT Hidayatul Jannah. 7, 29941–29946.
Rambe, A. H. (2023). Analisis Pemanfaatan Media Puzzle Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Pada Tema IV “ Berbagai Pekerjaan ” di Kelas IV SD. FIKROTUNA; Jurnal Pendidikan Dan Manajemen Islam, 12(01).
Safitri, A. (2020). Penggunaan Media Gambar Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa Kelas Iv Di Sd Negeri 3 Ranomeeto. Didaktis: Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 20(1), 24–36.
Setiyawan, H. (2020). Pemanfaatan Media Audio Visual dan Media Gambar Pada Siswa Kelas V. Jurnal Prakarsa Paedagogia, 3(2), 198–203.
Sidiq, U., & Choiri, M. (2019). Metode Penelitian Kualitatif di Bidang Pendidikan (A. Mujahidin (ed.); I). Nata Karya.
Sit, M., Amallia, H. P., & Wahyuni, S. (2021). Pengembangan Media Roda Putar Dengan Kardus Bekas Untuk Meningkatkan Kemampuan Bercerita Anak Usia 5-6 Tahun di Ra Al- Washliyah Kec. Ujung Padang Kab. Simalungun. Jurnal Raudhah, 9(2). https://doi.org/10.30829/raudhah.v9i2.1302
Sitorus, M. (2011). Metodologi Penelitian Pendidikan Islam (I). IAIN Press.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R & D (19th ed.). Alfabeta.
Udhiyanasari. (2019). Upaya Penanganan Kesulitan Membaca Permulaan Pada Anak Berkesulitan Membaca Kelas II di SDN Manahan Surakarta. SPEED Journal of Special Education, 3(1), 39–50.
Ulfiatul Inka Aprilia, Fathurohman, P. (2021). Analisis Kesulitan Membaca Permulaan Siswa Kelas I. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 5(2), 227–233.
Yaumi, M. (2018). Media Teknlogi dan Pembelajaran. In Prenadamedia grouP. https://idr.uin-antasari.ac.id/10306/1/Buku Utuh Media Dan Teknologi Pembelajar-M.Ramli.pdf
Zuchri Abdussamad. (2021). Metode Penelitian Kualitatif (P. Rapanna (ed.); I). syakir Media Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.