Edukasi dan Pemanfaatan Penanaman Toga Ceria sebagai Apotek Hidup di Lingkungan Sekolah SD N 1 Demulih
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v2i4.789Keywords:
Toga Ceria, living pharmacy, medicinal plants, education, health, environmentAbstract
This study aims to provide education and utilize the Toga Ceria planting program as a living pharmacy at SD N 1 Demulih. This program aims to improve students' understanding of various medicinal plants, while maximizing the use of empty land at school as a means of learning and health. Through this activity, students are taught how to plant, care for, and utilize medicinal plants as natural remedies. The research method used is descriptive qualitative, with data collected through observation, interviews, and documentation. The results of the study indicate that planting Toga Ceria not only improves students' understanding of the benefits of medicinal plants, but also encourages independence, entrepreneurial spirit, and concern for the environment. This program plays an important role in introducing natural medicine to students and supporting health and environmental preservation in schools.
References
Arham, R., Syahnas, F., Rizky, A., & Adha, N. (2023). Title of the article. Journal Name, 3, 508–512. https://doi.org/xxxx
Aryani, I., Indah Cahyani, L., & Yosi Kusumaningrum, L. (2023). Pemanfaatan pekarangan dengan tanaman obat keluarga (TOGA) di MI Muhammadiyah Unggulan Suruh Kalang, Jaten, Karanganyar. Proceeding Biology Education Conference, 20(1), 69–74. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/82577/43470
Badung, K., Kelod, N., Sari, U., Sari, M., Mengwi, K., & Badung, K. (2023). Pengabdian masyarakat tematik kreasi harmoni: Kukuhkan kolaborasi tumbuhkan literasi. Journal Name, 2(1), 294–299.
I Wayan, J., Eka Pratiwi, D. P., Adi Sucipta, I. K., Suarsana, R. I. W., & Aditya Wiryanatha Kusuma, I. N. (2023). Pengembangan tanaman TOGA dalam pot dan lahan perkebunan SD Negeri 2 Cemagi. Jurnal Abdi Dharma Masyarakat (JADMA), 4(2), 78–84. https://doi.org/10.36733/jadma.v4i2.6616
Ii, B. A. B., & Terdahulu, A. P. (2011). Permasalahan penelitian untuk meningkatkan keterampilan proses sains dan penguasaan konsep pada materi fluida. Journal Name, 11, 11–36.
NONPF. (2018). Masalah yang dihadapi manfaat TOGA. Journal Name, 7, 1–25.
Rahman, A., Munandar, S. A., Fitriani, A., Karlina, Y., & Yumriani. (2022). Pengertian pendidikan, ilmu pendidikan, dan unsur-unsur pendidikan. Al Urwatul Wutsqa: Kajian Pendidikan Islam, 2(1), 1–8.
Rusandi, & Muhammad Rusli. (2021). Merancang penelitian kualitatif dasar/deskriptif dan studi kasus. Al-Ubudiyah: Jurnal Pendidikan dan Studi Islam, 2(1), 48–60. https://doi.org/10.55623/au.v2i1.18
Sari, N., & Andjasmara, T. C. (2023). Penanaman tanaman obat keluarga (TOGA) untuk mewujudkan masyarakat sehat. Jurnal Bina Desa, 5(1), 124–128. https://doi.org/10.15294/jbd.v5i1.41484
Siska Mayang Sari, Ennimay, & Tengku, A. R. (2019). Pemanfaatan tanaman obat keluarga (TOGA) pada masyarakat. Dinamisia: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3, 1–7. https://doi.org/10.31849/dinamisia.v3i2.2833
Sumarno, M. S., Fajar, E. P. S., Nugroho, A. G., Muayad, M. K., Ardila, M. H., Putri, A. L., Astasia, O. R., Dewi, N. N., Ramadenti, T., Budiawanti, S., Mesin, T., Maret, U. S., & Maret, U. S. (2024). Sosialisasi kebun TOGA: Meningkatkan kesadaran dan kemandirian dalam penggunaan tanaman obat keluarga di SDN 2 Kismoyoso. Journal Name, 2(6), 2415–2418.
Thahir, R., Nurdiyanti, N., Wajdi, M., Fadhilah, N., Magfirah, N., & Anisa, A. (2021). Edukasi pemanfaatan tanaman sebagai apotek hidup mewujudkan masyarakat sehat dan produktif. PATIKALA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 7–15. https://doi.org/10.51574/patikala.v1i1.99
Eka Apriyanti, H. A. (2023). Edukasi tanaman obat pada siswa sekolah dasar melalui booklet TOGA. Jurnal Pengabdian kepada Masyarakat.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.