Strategi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa dengan Literasi Digital dalam Pembelajaran

Authors

  • Nur Annisa Universitas Negeri Padang
  • Putri Fazila Rahmi Universitas Negeri Padang
  • Adrias Adrias Universitas Negeri Padang
  • Aissy Putri Zulkarnaini Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.975

Keywords:

Literature review, Digital Literacy, Learning

Abstract

Digital technology has become a habit in human life. To face this digital era, an understanding of digital literacy is needed that can increase students' literacy skills. This study was conducted with the aim of describing a literature review on Strategies in Increasing Students' Reading Interest with Digital Literacy in Learning. This research method uses a literature review method. The data sources for this study are 5 journals in the last 5 years. The results of the study show that the 5 journals have differences, but there are similarities, namely regarding digital literacy. Digital literacy is an effective means of increasing the effectiveness of student learning if used properly and according to the goals to be achieved. The thing that distinguishes digital literacy from reading and writing literacy is the sources used by students in the form of reading sources.

References

Agustini, R., & Sucihati, M. (2020, May). Penguatan pendidikan karakter melalui literasi digital sebagai strategi menuju era Society 5.0. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Aisyah, T. F. (2022). Literasi digital untuk meningkatkan minat baca siswa SMA pada pembelajaran daring. IQRA’: Jurnal Perpustakaan dan Informasi, 16(1), Mei 2022.

Anshari, M., Alas, Y., & Yunus, N. (2021). Digital literacy and e-learning: Empowering the 21st century learners. International Journal of Emerging Technologies in Learning (iJET), 16(3), 4–21. https://doi.org/10.3991/ijet.v16i03.18821

Cresnar, R., & Nedelko, Z. (2020). The role of digital literacy in the transition to digital society. Management: Journal of Contemporary Management Issues, 25(2), 1–12. https://doi.org/10.30924/mjcmi.25.2.1

Fauziyah, N., & Yuliati, S. R. (2022). Pengaruh literasi digital terhadap keterampilan berpikir kritis siswa di masa pandemi. Jurnal Pendidikan Interaktif, 6(2), 55–66.

Handayani, S., & Prasetyo, A. (2023). Integrasi literasi digital dalam pembelajaran abad 21. Jurnal Pendidikan Abad 21, 4(1), 33–45.

Hendaryan, R., Hidayat, T., & Herliani, S. (2022). Pelaksanaan literasi digital dalam meningkatkan kemampuan literasi siswa. Literasi: Jurnal Bahasa dan Sastra Indonesia serta Pembelajarannya, 6(1), 142–151.

Hidayati, N., et al. (2024). Pengaruh kemampuan berpikir kritis dan minat baca terhadap kemampuan literasi digital. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(3).

Indriani, D., & Nuraini, L. (2023). Literasi digital guru sekolah dasar dalam mendukung pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan Dasar, 8(2), 78–88.

Kusumasari, E. D. (2024). Meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa sekolah dasar pada pembelajaran Bahasa Indonesia berbasis literasi digital pada Kurikulum Merdeka. Tematik: Jurnal Penelitian Pendidikan Dasar, 3(1), 22–29. https://doi.org/10.57251/tem.v3i1.1399

Lestari, R., & Ramadhani, D. (2022). Strategi guru dalam menumbuhkan literasi digital siswa sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Karakter, 12(3), 278–290. https://doi.org/10.21831/jpk.v12i3.47219

Mareta, R. P., & Kurniawati, T. (2023). Peran literasi digital terhadap kemampuan berpikir kritis pada mata pelajaran IPS. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 42(1), 112–124.

Nugroho, A., & Wulandari, S. (2022). Pengembangan karakter siswa melalui literasi digital berbasis nilai-nilai Pancasila. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan, 19(2), 185–200. https://doi.org/10.21831/civics.v19i2.49942

Sari, D. P., & Novitasari, R. (2023). Literasi digital siswa SMP dalam penggunaan media sosial secara bijak. Jurnal Pendidikan dan Konseling, 5(1), 65–74.

Yuliana, S., & Hidayatullah, M. (2024). Pemanfaatan teknologi digital dalam peningkatan literasi informasi dan karakter siswa. Jurnal Teknologi Pendidikan, 26(1), 88–100.

Downloads

Published

2025-05-02

How to Cite

Nur Annisa, Putri Fazila Rahmi, Adrias , A., & Aissy Putri Zulkarnaini. (2025). Strategi dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa dengan Literasi Digital dalam Pembelajaran . GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 69–74. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.975

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.