Analisis Studi Literatur Pengembangan Media Berbasis Algoritma Pemrograman Dalam Pembelajaran Matematika

Authors

  • Azra Sabrina Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Yahfizham Yahfizham Universitas Islam Negeri Sumatera Utara

DOI:

https://doi.org/10.59061/jentik.v1i4.496

Keywords:

Media, Algorithm Programming, Math Learning

Abstract

A multitude of software and media have been made possible by technological advancements, which may be utilized to produce more engaging and successful mathematics learning experiences. By using algorithms and programming languages, the software can run well. Reviewing educational materials that may be utilized to advance mathematical learning, together with their impacts and difficulties, is the goal of this study. This piece employs the technique of Systematic Literature Review (SLR). This SLR research aims to find, study, and evaluate comparable research to answer research questions. The development of mathematical learning through the use of learning materials based on algorithms according to previous research most people use geogebra and matlab. This study solely addresses the application of algorithm-based media programming in the advancement of mathematical learning, in accordance with earlier publications. It is anticipated that future academics will be able to advance mathematics learning using the algorithm-based media of this programming.

References

Adnyani, L. P. W., Auliya, R. N., & Pinahayu, E. A. R. (2018). Aplikasi Matlab Dalam Pengembangan Pembelajaran Matematika Di Sma. UNES Journal of Community Service, 3(2), 162-165.

Andani, T., Badruzzaman, F. H., & Harahap, E. (2020). Operasi Matriks Sebagai Media Pembelajaran Menggunakan MATLAB. Journal Pendidikan Matematika, 19(2), 33–45.

Azmi, R. D., & Ummah, S. K. (2023). Pengembangan Apikasi Android Berbasis Simulasi Interaktif Berbantuan MATLAB untuk Pembelajaran Matematika SMP Pasca Pandemi. Jurnal Cendekia?: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(1), 313–325.

Baharudin, Sulasteri, S., Ainun, A. M., Suharti, & Rasyid, M. R. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbantuan Software Maple pada Mata Kuliah Kalkulus I. Edukatif?: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 3898–3904.

Budiman, E. (2018). Belajar Dasar Algoritma & Pemrograman. Pemula.

Diyah. (2020). Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. Sleman: CV. Budi Utama.

Fitriani, F., Maifa, T. S., & Bete, H. (2019). Pemanfaatan Software Geogebra Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Pendidikan dan Pengabdian Masyarakat, 2(4), 460–465.

Hindarto, & Eviyanti, A. (2020). Buku Ajar Algoritma & Pemrograman. Sidoarjo: UMSIDA Press

Meirawati Handayani, I., & Sulisworo, D. (2021). Pengembangan media pembelajaran matematika berbantuan geogebra pada materi transformasi geometri. Jurnal Equation, 4(1), 47–59.

Mimbadri, Y., Suharto, S., & Oktavianingtyas, E. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif Online Classflow Berbantuan Software Geogebra pada Materi Integral Luas Daerah. MAJAMATH: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 2(2), 121-130.

Purnama, I., Murtianto, Y. H., & Muhtarom, M. (2022). Desain Modul Berorientasi Literasi Matematika dengan Bantuan Aplikasi Wolfram Mathematica untuk Materi Artimatika Sosial. Jurnal Cendekia?: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2609–2621.

Purworaharjo, S. & Firmansyah, G. (2018). Tinjauan Literatur Secara Sistematis Pada Self-Service Business Intelligence. Konferensi Nasional Sistem Informasi, 986–990.

Rahmadhani, S., & Doly Nasution, M. (2022). Penggunaan desmos dalam pembelajaran matematika materi program linier sebagai sarana meningkatkan kemampuan siswa. AKSIOMA?: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika, 13(2), 237–247.

Rahmawati, N. D., Nugroho, A. A., & Harun, L. (2019). Implementasi Pembelajaran Matematika Berbasis Bahan Ajar Wolfram Mathematica Pada Materi Aljabar Linear. Jurnal Euclid, 6(1), 44-52.

Ritayani. (2021). Pengantar Algoritma Dan Pemrograman. Jurnal Teknik Informatika Aceh, 1(2), 72–79. https://osf.io/bx59t/

Rusli, Mulyadi & Sany, E. (2023). Algoritma dan Pemrograman I. P4I.

Sasongko, S. B. (2018). Metode Numerik dengan Scilab. Yogyakarta: CV. Andi Offset.

Sucipto, L. (2021). Peningkatan Pemahaman Mahasiswa Terhadap Materi Kalkulus Melalui Pelatihan Software Maple. JCES (Journal of Character Education Society, 4(4), 852–859.

Supriyadi, E., & Rustam, A. H. (2020). Pengenalan komputasi matematika scilab kepada siswa sekolah menengah Kejuruan. Jurnal Analisa, 6(2), 173–186.

Sylviani, S., & Permana, F. C. (2019). Pembelajaran Matematika Tingkat Sekolah Dasar Menggunakan Aplikasi Geogebra sebagai Alat Bantu Siswa dalam Memahami Materi Geometri. Edsence: Jurnal Pendidikan Multimedia, 1(1), 1–8.

Telaumbanua, Y. N. (2020). Analisis Pembelajaran Dengan Menggunakan Software Geogebra dalam Pembelajaran Matematika. J-PiMat?: Jurnal Pendidikan Matematika, 2(1), 131–138.

Yafizham, Siregar, T. J., & Richsan, A. A. (2023). Pengembangan bahan ajar algoritma pemrograman pada program studi pendidikan matematika. AXIOM: Jurnal Pendidikan dan Matematika, 12(1), 71-83.

Downloads

Published

2023-11-08

How to Cite

Azra Sabrina, & Yahfizham Yahfizham. (2023). Analisis Studi Literatur Pengembangan Media Berbasis Algoritma Pemrograman Dalam Pembelajaran Matematika . Jurnal Elektronika Dan Teknik Informatika Terapan ( JENTIK ), 1(4), 91–102. https://doi.org/10.59061/jentik.v1i4.496

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.