Strategi Konten Media Sosial dalam Meningkatkan Daya Tarik Perpustakaan dan Galeri Kota Bogor

Authors

  • Risdalia Putri Universitas Negeri Jakarta
  • Christian Wiradendi Wolor Universitas Negeri Jakarta
  • Adnan Kasofi Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.59061/masip.v3i2.1032

Keywords:

Sosial Media, Strategic Content, Library, Instagram, TikTok

Abstract

The purpose of this study is to comprehend how Perpustakaan dan Galeri Kota Bogor use sosial media, including how well it reaches the publik, what kinds of content it delivers, and the difficulties in managing it.  The study uses a qualitative methodology that includes sosial media content documentation, interviews, and observation.  The findings show that, albeit not always and without a planned content strategy, Instagram and TikTok have been utilized for marketing and education.  Lack of a content plan, content calendar, and content pillars are among the main obstacles, as are insufficient facilities and human resources.  Consequently, better sosial media management skills and a more systematic approach to content planning are required.

References

Adawiyah, Q., & Veri, J. (2024). Analisis Pengaruh Media Sosial Terhadap Keberhasilan Usaha Menggunakan Metode Systematic Literature Review. 4(1), 348–354.

Agustini, V. D. (2023). Uses and Gratification Penggunaan Media Sosial untuk Media Pembelajaran Blended Learning ( Studi pada Mahasiswa UHAMKA ). 22(2), 123–130.

Arifin, A. (2022). Fenomena Penggunaan Media Sosial. Voa Indonesia. https://www.voaindonesia.com/a/fenomena-penggunaan-media-sosial/6631266.html

Basarah, F. F., & Romaria, G. (2020). Perancangan konten edukatif di media sosial. Jurnal Abdi Masyarakat (JAM), Vol 5 No 2, 22–29.

Damayanti, A., Delima, I. D., & Suseno, A. (2023). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Informasi dan Publikasi ( Studi Deskriptif Kualitatif pada Akun Instagram @ rumahkimkotatangerang ). 6(September), 173–190.

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fedianty Augustinah, W. (2019). PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SARANA PROMOSI.

Ferbita, L. V., Yusup, P. M., & Hafiar, H. (2022). Optimalisasi Pengelolaan Media Sosial Youtube dan Facebook @LIPIINDONESIA sebagai Media Komunikasi Sains. 61–76.

Gisellim, C., & Yoedtadi, M. G. (2023). Media Sosial sebagai Sarana Meningkatkan Brand Awareness. 308–314.

Halim, A., & Fitriyana, D. (2025). Analisis Konten Media Sosial Yang Efektif Untuk Menarik Minat Generasi Z Dalam Memilih Perguruan Tinggi. 6(1).

Handulusih, T. P. H., Salma, N. F., Utari, F. A., Sitianingrum, P., & Saifuddin. (2024). PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PERUBAHAN POLA PIKIR DAN PERILAKU KEAGAMAAN MAHASISWA Tantri.

Hidayah, N. (2024). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Literasi Digital dalam Pemasaran Produk UMKM Gendang Jimbe. 6(1), 15–23.

Latsmira, L., Hafiar, H., & Yustikasari. (2024). Kecenderungan Followers terhadap Postingan Akun Instagram @Kotabaruparahyangan. 6(2), 220–236.

Leli, I., Aisyah, S., & Saputro, E. (2025). KONTEN MEDIA SOSIAL SEBAGAI ALTERNATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB. 49–66.

Mahendra, S. (2025). Peran Media Sosial Terhadap Pembentukan Identitas Nasional Mahasiswa di Era Digital. 3(1), 13–16.

Marsanda, C., & Maryam, S. (2024). PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL TERHADAP PEMENUHAN KEBUTUHAN INFORMASI MAGANG DAN STUDI INDEPENDEN BERSERTIFIKAT (MSIB) PADA KALANGAN MAHASISWA. 7(1), 1–9.

Nicky, C. C., & Lestari, M. T. (2025). Pengelolaan Konten Media Sosial Akun Instagram @ soekarnohattaairport Dalam Meningkatkan Customer Engagement. 8(1), 74–89.

Rachman, R. F. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Dinas Perhubungan Surabaya dalam Perspektif Kearsipan Digital. 1–18.

Rusli, M., Pendidikan, D., & Timur, L. (2021). Merancang Penelitian Kualitatif Dasar / Deskriptif dan Studi Kasus. 1–13.

Sari, S. N., Salma, N., & Tridola, R. (2024). Peran Media Sosial Sebagai Promosi Pemanfaatan Jasa Informasi di Perpustakaan Universitas Islam Negeri Imam Bonjol Padang. 10(2), 235–248.

Siregar, Y. S., Darwis, M., Baroroh, R., & Andriyani, W. (2022). Peningkatan Minat Belajar Peserta Didik dengan Menggunakan Media Pembelajaran yang Menarik pada Masa Pandemi Covid 19 di SD Swasta HKBP 1 Padang Sidempuan. 2, 69–75.

Wati, I. (2021). Pengaruh Komunikasi Massa terhadap Khalayak. 1.

Yuniarto, T. (2023). Media Sosial: Sejarah, Statistik, dan Dampak Penggunaannya. Kompas Pedia. https://kompaspedia.kompas.id/baca/paparan-topik/media-sosial-sejarah-statistik-dan-dampak-penggunaannya

Downloads

Published

2025-06-07

How to Cite

Risdalia Putri, Christian Wiradendi Wolor, & Adnan Kasofi. (2025). Strategi Konten Media Sosial dalam Meningkatkan Daya Tarik Perpustakaan dan Galeri Kota Bogor. Masip: Jurnal Manajemen Administrasi Bisnis Dan Publik Terapan, 3(2), 33–42. https://doi.org/10.59061/masip.v3i2.1032

Similar Articles

<< < 1 2 

You may also start an advanced similarity search for this article.