Ketimpangan Sosial dan Psikologis dalam Interaksi Siswa Berbeda Latar Ekonomi di Lingkungan Kelas

Authors

  • Putri Suci Rahmadani Br Sinurat Universitas Negeri Medan
  • Nabila Arbaa Fadhilah Universitas Negeri Medan
  • Khoirunnisa Nasution Universitas Negeri Medan
  • Nabilla Nabilla Universitas Negeri Medan
  • Alberto Siagian Universitas Negeri Medan
  • Rafi Arya Dipa Permana Universitas Negeri Medan
  • Rahmilawati Ritonga Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.1005

Keywords:

Economic Background, Inclusive Education, Psychological Well-Being, Social Inequality, Student Interactions

Abstract

This study investigates the social and psychological disparities in interactions among elementary school students with different economic backgrounds. Findings reveal that students from higher economic status families display greater confidence, active participation, and leadership in class activities, supported by access to better educational resources. Conversely, students from lower economic status families often exhibit passivity, feelings of inferiority, and limited classroom engagement. These challenges highlight the importance of inclusive teaching practices, such as heterogeneous group activities and equitable recognition by teachers, which can create a supportive learning environment for all students. This qualitative library research emphasizes the role of education in addressing social inequalities.

 

References

Afriyani, D., Maulida, F., & Mubin, M. (2025). Peran Guru dalam Menciptakan Lingkungan Belajar yang Inklusif pada Pendidikan Multikultural. Jurnal Pendidikan Multikultural Indonesia, 9(1), 45-6.

Arini, S. (2023). Hubungan Status Sosial Ekonomi dalam Pemilihan Interaksi Siswa di Kelas. Skripsi. Universitas Islam Negeri Jakarta. Link

Juventia, D. & Shafaa., (2024). Ketimpangan Sosial Dalam Bidang Pendidikan dan Dampaknya Terhadap Kesejahteraan Masyarakat. MOTEKAR: Jurnal Multidisiplin Teknologi dan Arsitektur, 2(1), pp. 418-427.

Kamsi, N. & E., (2024). Pengaruh Latar Belakang Ekonomi Orang Tua Terhadap Proses Belajar Dalam Perkembangan Sosial Emosional Siswa Di PAUD Al-Fatih Lubuklinggau. Bouseik: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 2(1), pp. 69-81.

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (2021). Ketimpangan sosial dalam lingkungan sekolah: Akses, interaksi, dan dampaknya terhadap siswa. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 26(3), 215–228.

Rifa'i, M., Azro, N. F., & Nurtamam, M. E., (2025) Dampak status sosial ekonomi terhadap motivasi belajar siswa kelas VI sekolah dasar pada mata pelajaran ilmu pengetahuan alam dan sosial. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(1), 9-13.

Sunarya, F. R. (2022). Urgensi Teori Hirarki Kebutuhan dari Abraham Maslow Dalam Sebuah Organisasi. SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-i, 9(2), 647-658.

Wartono, (2024). ANALISIS MUATAN KETIMPANGAN SOSIAL PENDIDIKAN DALAM MEMBANGUN KARAKTER PROFIL PELAJAR PANCASILA UNTUK MENGHADAPI STANDARISASI PENDIDIKAN ERA HUMAN SOCIETY 5.0. PELITA Jurnal Penelitian dan Karya Ilmiah, 24(1), pp. 1-27.

Widiastuti, R. (2024). Pengaruh Status Sosial Ekonomi Terhadap Rasa Rendah Diri dan Interaksi Sosial Siswa. Jurnal Psikologi Pendidikan.

Downloads

Published

2025-05-20

How to Cite

Putri Suci Rahmadani Br Sinurat, Nabila Arbaa Fadhilah, Khoirunnisa Nasution, Nabilla Nabilla, Alberto Siagian, Rafi Arya Dipa Permana, & Rahmilawati Ritonga. (2025). Ketimpangan Sosial dan Psikologis dalam Interaksi Siswa Berbeda Latar Ekonomi di Lingkungan Kelas. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 276–282. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.1005

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.