Jenis-Jenis Pendekatan sebagai Strategi Inovatif bagi Peserta Didik dalam Pembelajaran IPS
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.1008Keywords:
Innovative Strategy, Learning Approach, Social StudiesAbstract
Social science is a field that explores social behavior and activities in human life. The learning approach for students in social science has many types of approaches, therefore this article will describe the types of learning approaches for students in social science. This research uses descriptive qualitative, the research source is a literature review obtained from articles, journals, books, research reports, cofference proceedings, theses and so on. In this article, it is explained about 4 approaches that are carried out in social studies learning, namely Thematic, Scientific, Interdisciplinary, and Constructivist Approaches which are explained in detail in the content of the article. Overall, the application of various innovative approaches to social studies learning is important to create a more interesting, relevant and interactive learning experience. By using the right methods, social studies not only improves the quality of education, but also prepares young people with 21st century skills such as critical thinking, collaboration, communication and creativity. This is very relevant in facing challenges in the era of globalization.
References
Afrliyanti, A., Safitri, D., & Sujarwo. (2024). Pendekatan konstruktivisme dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 2(2), 55–69.
Bustomi, I. S., & Astuti, M. (2024). Pemikiran konstruktivisme dalam teori pendidikan kognitif Jean Piaget dan Lev Vygotsky. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran, 7(3), 7899–7906.
Chan, F., Noviyanti, S., Kornia Sari, D., & Ayu Lestari, R. (2024). Pendekatan saintifik dalam pembelajaran Ilmu Pengetahuan Sosial. Ainara Journal (Jurnal Penelitian dan PKM Bidang Ilmu Pendidikan), 5(1), 82–88. https://doi.org/10.54371/ainj.v5i1.332
Chanifudin. (2016). Pendekatan interdisipliner: Tata kelola pendidikan Islam di tengah kompleksitas. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 5(9), 1277–1294.
Galuh Mahardika, M. D., & Nur Ramadhan, F. (2021). Pembelajaran IPS sebagai penguat nasionalisme dalam menghadapi tantangan di era globalisasi. Jurnal Teori dan Praksis Pembelajaran IPS, 6(2), 78–91. https://doi.org/10.17977/um022v6i22021p78
Husna, N. (2014). Ilmu kesejahteraan sosial dan pekerjaan sosial. Jurnal Al-Bayan: Media Kajian dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 6(23), 45–58.
Kartini, T. (2006). Pendekatan tematik dalam pembelajaran IPS. Jurnal Ilmu Pendidikan, 44(2), 8–10.
Khair, M., Misara, A. A., Andini, A. P., & Azizah, N. (2024). Inovasi dan pendekatan dalam pembelajaran IPS. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 8, 46877–46882.
Khairul, A., Azzara, A. P., Nisa, N. J., Amanda, N. P., Firza, N., Siregar, A. R., & Aulia, S. P. (2024). Evaluasi implementasi pendekatan Ilmu Pengetahuan Sosial (IPS) dalam proses pembelajaran. TIPS: Jurnal Riset, Pendidikan dan Ilmu Sosial, 2(1), 1–12.
Makmunah, S. J., Tripalupi, L. E., & Haris, I. A. (2019). Implementasi pendekatan saintifik pada mata pelajaran IPS kelas VII di SMPN se-Kecamatan Seririt tahun ajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha, 11(1), 331. https://doi.org/10.23887/jjpe.v11i1.20165
Putri, K. E. (2020). Meta analisis: Pendekatan saintifik terhadap hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(1), 127–135. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i1.14559
Saputra, T. A. (2009). Pembelajaran IPS di sekolah dasar berbasis pembelajaran tematik. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2).
Suwarjo, & Ciciria, D. (2022). Pembelajaran IPS dengan pendekatan interdisiplinaritas. Lentera: Jurnal Ilmu Pendidikan, 12, 1–4. https://jurnal.stkippgribl.ac.id/index.php/lentera/issue/view/44
Wibowo, A. A., Prasetya, S. P., Prastiyono, H., & Prasetyo, K. (2024). Implementasi pendekatan interdisipliner dalam pembelajaran di sekolah menengah pertama: Studi kasus pada mata pelajaran IPS di SMP Miftahurrohman Gresik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 4(4), 91–104.
Yanzhuri, M., Rivaldi, T., Irawan, M. F., Lingga, A. S., Azhari, S., Negeri, I., Utara, S., & Estate, M. (2024). Paradigma pembelajaran IPS dan permasalahannya. Jurnal Pendidikan Sosial, 2(1), 13–19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








