Strategi Guru dalam Mengelola Pembelajaran Bagi Siswa dengan ASD (Kategori Sedang) di Lingkungan Sekolah Inklusi Surakarta

Authors

  • Ganesha Syalom Lintang Panggayuh Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1094

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Inclusive Education, Inclusive Schools, Learning Strategies

Abstract

This study aims to examine teachers strategies in managing learning for students with Autism Spectrum Disorder (ASD) in the moderate category at inclusive schools in surakarta. This research employed a descriptive qualitative approach with data collection techniques through observation and interviews with special education teachers. The results revealed that teachers implemented various strategies, including differentiated instruction, the use of visual media, positive reinforcement, and individual assistance to meet the learning needs of student with ASD. However, several challenges were encountered, such as limited specific training for teachers, inadequate supporting facilities, and difficulties in handling the distinctive behaviors of student with ASD. Supporting factors included inclusive school policies, active parental involvement, and collaboration among teachers, schools, families, and professionals play a crucial role in the successful management of learning for student with moderate ASD in inclusive school settings.

References

Almi, A. A., Makarim, A. Y., Gusti, U. A., Andalas, U., & Padang, K. (2024). Pendidikan sekolah inklusif dengan kurikulum alam di Kabupaten Bogor. Jurnal Pendidikan Inklusif, 1(1), 27–43.

Amin, A., Yonani, S., Famawati, N., & Islam, P. (2024). Urgensi inovasi pendekatan individual dalam pendidikan. Jurnal Pendidikan Islam, 12(3), 472–479.

Erza, I. D., & Lia, B. M. (2019). DIR/Floortime to increase communication between a child with autism and a mother with different sensory profile. Jurnal Psikologi Sains dan Profesi, 3(3), 177–187.

Fiantika, F. R., Wasil, M., Jumiyati, S., Honesti, L., Wahyuni, S., Mouw, E., Jonata, Mashudi, I., Hasanah, N., Maharani, A., Ambarwati, K., Noflidaputri, R., Nuryami, & Waris, L. (2020). Metodologi penelitian kualitatif. Rake Sarasin.

Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha, I. D. K. (2021). Esensi perbedaan metode kualitatif dan kuantitatif. Elastisitas: Jurnal Ekonomi Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46

Harefa, D., Harefa, S. E., & Herlina, E. S. (2023). Tantangan bagi anak berkebutuhan khusus (ABK) pendidikan inklusif di semua tingkatan sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Sosial dan Humaniora, 2(3), 11259–11268. https://publisherqu.com/index.php/pediaqu

Hasibuan, P., Azmi, R., Arjuna, D. B., & Rahayu, S. U. (2023). Analisis pengukuran temperatur udara dengan metode observasi. ABDIMAS: Jurnal Garuda Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 8–15. http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/

Idhartono, A. R., Hidayati, N., Subekti, A. S., & Moi, M. V. (2024). Strategi pembelajaran di tingkat SMA untuk siswa dengan Autism Spectrum Disorder (ASD). Jurnal Pendidikan Khusus, 4(2), 4–7.

Ningrum, S. P. (2023). Analisa kendala guru dalam menghadapi anak berkebutuhan khusus Attention Deficit Hyperactivity. Jurnal Pendidikan Inklusi Citra Bakti, 1, 159–166.

Perangin-angin, M. T., & Damanik, S. H. (2025). Analisis strategi guru dalam mengembangkan keterampilan sosial anak Autism Spectrum Disorder (ASD) usia 5–6 tahun TK Pembina 1 Medan. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4, 1–5.

Phytanza, D. T. P., Nur, R. A., Hasyim, Mappaompo, A. M., Rahmi, S., Oualeng, A., Silaban, P. S. M., Suyuti, Iswati, & Rukmini, B. S. (2023). Pendidikan inklusif: Konsep, implementasi, dan tujuan. EduHumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 1, 1–15. https://proceeding.dharmawangsa.ac.id/index.php/PFAI/article/view/17

Resmi, W. (2023). Peran orang tua bagi peserta didik berkebutuhan khusus dalam penerapan pendidikan inklusif di sekolah dasar. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri, 9(5), 3660–3666.

Rizqi, S. A., Indra, G., & Abdisetyorini, A. (2025). Identifikasi dan dukungan fasilitas untuk anak berkebutuhan khusus. Jurnal Pendidikan Inklusif, 5(2), 1413–1420.

Safarina, W., & Sunardi. (2024). Pendidikan inklusif: Sistem dukungan pendidikan inklusif dan langkah-langkah implementasinya di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10, 821–825.

Sakliressy, M. T. (2023). Pembelajaran diferensiasi, aspek sikap, kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dasar, 1(2), 16–24.

Salma, Q. A., & Najibah, F. (2025). Pendidikan inklusi di SDN Ciracas Jakarta Timur: Tantangan dan implementasi di sekolah. Jurnal Pendidikan Inklusif, 2, 1–20.

Shalehah, N., Suminar, T., & Diana, D. (2023). Strategi guru dalam meningkatkan keterampilan sosial anak Autism Spectrum Disorder (ASD). Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5757–5766. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i5.5287

Yusra, S. R., Mariyana, R., & Darmawan, H. (2019). Penataan kelas inklusi di taman kanak-kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 16(229), 66–75.

Downloads

Published

2025-06-30

How to Cite

Ganesha Syalom Lintang Panggayuh. (2025). Strategi Guru dalam Mengelola Pembelajaran Bagi Siswa dengan ASD (Kategori Sedang) di Lingkungan Sekolah Inklusi Surakarta. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(3), 159–166. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1094

Similar Articles

<< < 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.