Penggunaan Media Diorama dalam Mengatasi Kesulitan Siswa Kelas V Yayasan Al- Hidayah dalam Memahami Peran Pelaku Ekonomi
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v3i4.1216Keywords:
Diorama Media, Economic Actors, Elementary School, IPAS, Learning OutcomesAbstract
This research was conducted to help fifth-grade students of the Al-Hidayah Foundation overcome difficulties in understanding the material on the role of economic actors through the use of diorama media. The background of the research departs from the students' low understanding of abstract concepts such as producers, consumers, and distributors, which have been taught using monotonous lecture methods. The research used a Classroom Action Research (CAR) approach with the Kemmis and McTaggart model which was implemented in several cycles. The results showed a significant increase in understanding after the use of diorama media. Before being implemented, only 13.3% of students were able to understand the role of economic actors, whereas after the use of diorama media, this number increased to 80%. Diorama media has been proven to be able to concretize abstract concepts, increase learning motivation, and strengthen students' understanding of economic activity material. Thus, diorama can be used as an alternative media for learning IPAS in elementary schools, especially on the topic of the role of economic actors.
References
Arsyad, A. (2010). Media pembelajaran. Jakarta: PT Rajawali Press.
Arsyad, A. (2020). Media pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Atmasita, A. P., & Raharjo, R. P. (2024). Upaya peningkatan hasil belajar siswa pada materi waktu dan durasi dengan menggunakan media papan waktu. Jurnal Riset Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 63–73. https://doi.org/10.32665/jurmia.v4i1.2741
Badriah, A., Ilmawati, F. I., & Laila, A. (2023). Pengembangan media pembelajaran diorama mata pembelajaran IPS untuk meningkatkan analisis peran ekonomi dalam kehidupan sosial siswa kelas V SDN Mrican 1. DEJOURNAL: Pendidikan dan Pembelajaran Dasar, 4(2), 57–65. https://doi.org/10.56667/dejournal.v4i2.1037
Citranatasya, A., Hakim, L., & Nindiati, D. S. (2025). Pengaruh media pembelajaran diorama terhadap hasil belajar IPS pada materi kegiatan ekonomi siswa SDN 69 Palembang. Jurnal Pendidikan Dasar.
Huda, M. (2016). Pembelajaran berbasis multimedia dan pembelajaran konvensional. Jurnal Penelitian, 1(10), 125–146. https://doi.org/10.21043/jupe.v10i1.1333
Kosilah, S. (2020). Penerapan model pembelajaran kooperatif tipe ASSURE dalam meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Inovasi Penelitian, 1(6), 1139–1148. https://doi.org/10.36709/japend.v1i3.15166
Kuandar. (2012). Langkah mudah penelitian tindakan kelas sebagai pengembangan profesi guru. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Marlina, T. (2022). Urgensi dan implikasi pelaksanaan kurikulum merdeka pada sekolah dasar/madrasah ibtidaiyah. Prosiding SNPE FKIP Universitas Muhammadiyah Metro, 1(1), 67–72.
Natasya, A. C., Hakim, L., & Nindiati, D. S. (2025). Pengaruh media pembelajaran diorama terhadap hasil belajar IPAS pada materi kegiatan ekonomi siswa SDN 69 Palembang. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(3), 273–286.
Pranandari, E. (2022). Pembelajaran IPS daring pada pandemi Covid-19 di sekolah dasar. Dharmas Education Journal, 3(1), 39–44. https://doi.org/10.56667/dejournal.v3i1.611
Sadiman, A. S. (2021). Media pendidikan: Pengertian, pengembangan, dan pemanfaatannya. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sapriya. (2020). Ilmu pengetahuan sosial untuk sekolah dasar. Bandung: Alfabeta.
Susilowati, E. (2022). Implementasi kurikulum merdeka belajar dalam pembentukan karakter siswa pada mata pelajaran pendidikan agama Islam. Al Miskawaih: Journal of Science Education (MIJOSE), 1(1), 124–133. https://doi.org/10.56436/mijose.v1i1.85
Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran guru dalam pembelajaran pada siswa sekolah dasar. Fondatia: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 GURUKU : Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.








