Peran Kompetensi Kepribadian Guru Terhadap Pembentukan Pendidikan Karakter Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v1i3.224Keywords:
Teacher Personality Competence, Student CharacterAbstract
This study aims to describe the role of teacher personality competence on the character of students at SDIT Adzkia 1 Sukabumi, Research methods using qualitative methods of data collection techniques are carried out with interview, observation and documentation techniques. Based on the data obtained, teacher personality competence greatly influences the attitude of students both in behavior and speech both in the school environment and outside the school. A good personality carried out by a teacher will provide a good example to students, the teacher will be a figure who obeys all his wisdom, advice, speech and commands. The personality competency of the teacher is expected to shape the character of students, so that the implementation of learning can run well and teachers can transfer their knowledge and can be accepted by students.
References
Adawiah, E. R., Qomariyah, S., Handiyati, T., Mitra, S. N., & Sumarni, E. (2023). Komparasi Penyelenggaraan Pembelajaran Sekolah Luar Biasa di (SLB-B) Budi Nurani Dan Pendidikan Inklusif di SMP Negeri 3 Pabuaran dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Disabilitas. Journal on Education, 5(4), 11234-11245.
Agus Wibowo. 2012. Pendidikan Karakter Strategi Pembangunan Karakter Bangsa Berperadaban. Yogyakarta: Pustaka Pelajar
Bukhari Umar. 2012 . Hadis Tarbawi. Jakarta: Imprint Bumi Aksara.
Devita Meli, Arten H. Mobonggi, and Alfian Erwinsyah, “Pengaruh Kompetensi Pedagogik Terhadap Minat Belajar Siswa,” Tadbir: JurnalManajemen Pendidikan Islam 7, no. 1 (2019): 71–85, https://doi.org/10.30603/tjmpi.v7i1.1117
Fery Farnian Syarif, “Pendidikan Karakter Siswa Ditinjau Dari Implementasi Pendidikan Agama Islam Di us Bandung” 1, no. 3 (2023). SMK Geni
Ina Sanjaya, “Kurikulum dan Pembelajaran: Teori dan Praktik Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan (KTSP)”, (Jakarta: Prenada Media Group, 2010)
Kementerian Agama R. I., Al-Qur’an dan Terjemahanya(Jakarta: Direktorat Jenderal Bimbingan Masyarakat Islam Direktorat Urusan Agama Islam dan Pembinaan Syari’ah, 2012
Kunandar, “Guru Professional: Implementasi Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Sukses Dalam Sertifikasi Guru”, (Jakarta: Raja Grafindo Persada, 2007)
Masnur Muslich. 2011. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Jakarta: Bumi Aksara
Rohimah M. Noor. 2012. Pengembangan Karakter Anak Secara Efektif di Sekolah dan di Rumah. Yogyakarta: PT Pustaka Insani Madani
Salminawati. 2015. Filsafat Pendidikan Islam Membangun Konsep Islam yang Islami. Bandung: Citapustaka Media Perintis
Syaiful BAhri Djamarah, “Guru dan Anak Didik Dalam Interaksi Edukatif Suatu Pendekatan Teoritis Psikologis”, (Jakarta: Rineka Cipta, 2005
Syaiful Sagala, “Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan”, (Bandung: Alfabeta, 2008)
Siti Suwadah Rimang, “Meraih Predikat Guru dan Dosen Paripurna”, (Bandung: Alfabeta, 2011
Sugiyono, Metode Penelitian Pendidikan(Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D), Alfabeta, Bandung, Cet.ke- 17, 2013
Tedi Ruhiat. 2013. Ringkasan Tafsir Ibnu Katsir. Bandung: Penerbit Jabal
yaiful Sagala, “Kemampuan Profesional Guru dan Tenaga Kependidikan”,
(Bandung: Alfabeta, 2008)
Tri Sukitman. 2015. Panduan Lengkap dan Aplikatif Bimbingan Konseling Berbasis Pendidikan Karakter. Yogyakarta: Diva Press
yafaruddin. 2012. (et al). Inovasi Pendidikan Suatu Analisis Terdahadap Kebijakan Baru Pendidikan .Medan: Perdana Bublishing
Zainal Aqib, “Menjadi Guru Professional Berstandar Nasional”, (Bandung: Yrama Widya, 2009),
Zakiah Daradjat, “Kepribadian Guru”, (Jakarta: Bulan Bintang, 2005
Zubaedi. 2012. Desain Pendidikan Karakter. Jakarta: Kencana