Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kematangan Emosi pada Siswa SMP yang Mengikuti Ekstrakurikuler Pramuka

Authors

  • Felix Chandra Universitas Sanata Dharma
  • Antonius Ian Bayu Setiawan Universitas Sanata Dharma

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.980

Keywords:

emotional maturity, junior high school students, Self-efficacy

Abstract

This study aims to determine the level of self-efficacy and emotional maturity and the relationship between the two in junior high school students who participate in scouting extracurricular activities. This study uses a quantitative correlational method, involving 95 students from St. Aloysius Turi Junior High School as a sample. 

References

Afdal, A., & Widodo, H. (2020). Analisis Pelaksanaan Kegiatan Pramuka Di Sd Negeri 004 Samarinda Utara Tahun 2019. PENDAS MAHAKAM: Jurnal Pendidikan Dasar, 4(2), 68–81. https://doi.org/10.24903/pm.v4i2.399

Al Azizi, N. Q. U. (2018). Kegiatan ekstrakurikuler kepramukaan terhadap pendidikan karakter kedisiplinan. Jurnal Pendidikan Luar Sekolah, 12(2), 40. https://doi.org/10.32832/jpls.v12i2.2793

Erlina. (2020). Efikasi Diri Dalam Meningkatkan Mobilisasi Pasien. Bandung: Politeknik Kesehatan Kemenkes.

Firmansyah. (2022). KEMATANGAN EMOSI DALAM MENGHADAPI QUARTER LIFE CRISIS PADA MAHASISWA DI JOMBANG. 6(1), 61–74.

Florina, S. (2019). Efikasi Diri Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 2, 386–391. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/667/752

Hakima, A., & Hidayati, L. (2020). Peran Model Experiential Learning dalam Pendidikan Berbasis Keterampilan Tata Busana. E-Journal, 09(03), 51–59.

Irianto, S. (2023). Teknik Learning By Doing Untuk Pengajaran Bahasa Inggris Di Pendidikan Tinggi Vokasi. Jurnal Orbith, 19(02), 203. https://jurnal.polines.ac.id/index.php/orbith/article/view/5003

Jobson, M. C. (2020). Emotional Maturity among adolescents and its importance. Indian Journal of Mental Health, 7(1), 35. https://doi.org/10.30877/ijmh.7.1.2020.35-41

Lianto, L. (2019). Self-Efficacy: A Brief Literature Review. Jurnal Manajemen Motivasi, 15(2), 55. https://doi.org/10.29406/jmm.v15i2.1409

Mahasari, G. A. R. (2021). EdukasI: Jurnal Pendidikan Dasar Sumber-Sumber Self Efficacy Dalam Mengajarkan Critical Thinking. Edukasi: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(2), 119–126.

Nurfa’izah. (2023). Hubungan Antara Efikasi Diri Dengan Prestasi Belajar Siswa Kelas XI SMA N 1 Kembang. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 7(02), 334–341. https://doi.org/10.31316/gcouns.v7i02.2305

Pajares, F. (2002). Overview of Social Cognitive Theory. Emory University, 1–5. http://www.emory.edu/EDUCATION/mfp/eff.html%0AHome

Pratama, A. P., & Widyastuti, M. (2021). Minat Berwirausaha Dampak Efikasi Diri, Motivasi dan Lokus Kendali Pada Mahasiswa. Jurnal Keuangan Dan Bisnis, 19(2), 176–188. https://doi.org/10.32524/jkb.v19i2.291

Pratiwi, R. (2020). Perkembangan Remaja Awal, Menengah Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Ermis. Jurnal Ilmiah Psikologi, 8(2), 145–156.

Putri, D. (2020). Kematangan Emosional Terhadap Siswa Disiplin Di Sekolah. Psikologi Konseling, 17(2), 733. https://doi.org/10.24114/konseling.v17i2.22076

Putri, I. A., & Astuti, Y. D. (2018). Hubungan antara Efikasi Diri dan Kecenderungan Kambuh pada Pecandu Narkoba yang Menjalani Rehabilitasi di Yogyakarta. Psikologika: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Psikologi, 23(2), 151–164. https://doi.org/10.20885/psikologika.vol23.iss2.art6

Rahmawati, D., Boleng, D. T., & Nooryani, N. (2022). Karaktersitik kematangan emosi sebagai profil peserta didik kelas X di SMA Negeri 5 Samarinda. Seminar Nasional Pendidikan Profesi Guru Tahun 2022, 2021, 121–126. https://jurnal.fkip.unmul.ac.id/index.php/semnasppg/article/view/1719

Rajasree. (2017). RELATIONSHIP BETWEEN ANXIETY AND EMOTIONAL MATURITY AMONG ADOLESCENTS. 4(4).

Ram, S. (2024). A Review of Emotional Maturity Among College Students. 3(4), 68–72.

Rebeca, P. (2014). Hubungan Antara Kematangan Emosi dengan Konformitas dalam Perilaku Merokok pada Siswa SMPN 26 Surakarta. 67–79. https://digilib.uns.ac.id/dokumen/detail/35570/Hubungan-Antara-Kematangan-Emosi-dengan-Konformitas-dalam-Perilaku-Merokok-pada-Siswa-SMPN-26-Surakarta

Suryani, P., Amsia, T., & M., S. (2022). Pengaruh Kegiatan Pramuka Terhadap Kedisiplinan Siswa Kelas VIII SMP Negeri 1 Terusan Nunyai. Angewandte Chemie International Edition, 6(11), 951–952., 01, 5–24. https://revistas.ufrj.br/index.php/rce/article/download/1659/1508%0Ahttp://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/qre/article/view/1348%5Cnhttp://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09500799708666915%5Cnhttps://mckinseyonsociety.com/downloads/reports/Educa

Susilowati, E. (2024). Kematangan Emosi Dengan Penyesuaian Sosial Pada Siswa Akselerasi Tingkat Smp. Cognicia, 1(1), 101–113. https://doi.org/10.22219/cognicia.v1i1.1447

Yhunanda, & Sholeh, M. (2020). Peran Kegiatan Ekstrakurikuler Dalam Upaya Meningkatkan Prestasi Siswa. Jurnal Inspirasi Manajemen Pendidikan, 8, 531–544. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/inspirasi-manajemen-pendidikan/article/view/37946/33634

Yusdinar, P., & Manik, Y. M. (2023). Pengaruh Ekstrakurikuler Pramuka terhadap Pembentukan Karakter Siswa. Edu Cendikia: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(01), 183–190. https://doi.org/10.47709/educendikia.v3i01.2407

Downloads

Published

2025-05-08

How to Cite

Felix Chandra, & Antonius Ian Bayu Setiawan. (2025). Hubungan Antara Efikasi Diri dengan Kematangan Emosi pada Siswa SMP yang Mengikuti Ekstrakurikuler Pramuka. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 116–132. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.980

Similar Articles

<< < 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.