Pengaruh persepsi profesi guru dan lingkungan keluarga terhadap minat menjadi guru mahasiswa Pendidikan Administrasi Perkantoran
DOI:
https://doi.org/10.59061/masip.v1i4.481Keywords:
perception of the teaching profession, family environment, interest in becoming a teacherAbstract
This study aims to investigate: 1) the effect of perceptions of the teaching profession on interest in becoming a teacher; 2) the effect of family environment on interest in becoming a teacher; and 3) the effect of perceptions of the teaching profession and family environment on interest in becoming a teacher of PAP students. This research is a quantitative study with a survey method with a population of 241 PAP students class of 2019-2021. The sampling technique used proportionate stratified random sampling with a sample of 150 students. The results showed that: 1) there is a positive and significant effect of the perception of the teaching profession on interest in becoming a teacher. This is evidenced by tcount> ttable (1.997>1.976) at a significance level of 5%; 2) there is a positive and significant influence of the family environment on interest in becoming a teacher. This is evidenced by tcount> ttable (14.647> 1.976) at the 5% significance level; and 3) there is a positive and significant influence of the perception of the teaching profession and the family environment on the interest in becoming a teacher of PAP students. This is evidenced by Fcount> Ftable (111.785> 3.06) at the 5% significance level.
References
Aini, E. N. (2018). Pengaruh Efikasi Diri dan Persepsi Terhadap Minat Menjadi Guru Ekonomi Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Ekonomi 2015 UNESA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen, dan Keuangan, 2(2), 83-96. https://doi.org/10.26740/jpeka.v2n2.p83-96
Amalia, N.N. & Pramusinto, H. (2020). Pengaruh Persepsi, Efikasi Diri, dan Lingkungan Keluarga terhadap Minat Menjadi Guru. Business and Accounting Education Journal, 1 (1), 84-94.
Ardyani, A., & Latifah, L. (2014). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Minat Mahasiswa Menjadi Guru Akuntansi Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi Angkatan 2010 Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 3(2), 232-240.
Hikmah, R, K., & Yuliyanto, A. (2017). Peran Persepsi Kesejahteraan Guru Dalam Memoderasi Hubungan Persepsi Tentang Profesi Guru Dan Lingkungan Keluarga Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, (1).
Indrianti, E.D., & Listiadi, A. (2021). Pengaruh Lingkungan Keluarga, Prestasi Belajar, dan Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 9(1), 13-24.
Matondang, A. (2018). Pengaruh antara Minat dan Motivasi denngan Prestasi Belajar. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia, 2(2). 24-32.
Mubasiroh, R.Z., Siswandari., & Jayanto. (2017). Pengaruh Persepsi Profesi Guru dan Program Pengalaman Lapangan terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Akuntansi. Jurnal Tata Arta UNS, 3 (1), 56-67.
Mulyana, A., & Waluyo, I. (2016). Pengaruh Persepsi Tentang Profesi Guru dan Informasi Dunia Kerja Terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi. Jurnal Kajian Pendidikan Akuntansi Indonesia, 5(8), 1-9.
Oktaviani, T., & Yuliyanto, A. (2015). Pengaruh Praktik Pengalaman Lapangan, Persepsi Mahasiswa Tentang Profesi Guru Akuntansi dan Kesejahteraan Guru Terhadap Minat Pada Profesi Guru Akuntansi (Studi Kasus Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi 2011 Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Semarang. Economic Education Analysis Journal, 4(3), 818832.
Purwanto, M.N. (2014). Psikologi Pendidikan. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Rahmadiyani, S., Hariani, L. S., & Yudiono, U. (2020). Minat Menjadi Guru: Persepsi Profesi Guru, Pengenalan Lapangan Persekolahan (PLP) dan Efikasi Diri. Jurnal Riset Pendidikan Ekonomi, 5(1), 10–23. https://doi.org/10.21067/jrpe.v5i1.4304
Rosmiati, F.D., Siswandari., & Sohidin. (2017). Hubungan Lingkungan Keluarga dan Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi FKIP UNS. Jurnal Tata Arta, 3(2), 72-84.
Septiara, V.I., & Listiadi, A. (2019). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Efikasi Diri, dan Program Pengelolaan Pembelajaran (PPP) terhadap Minat Menjadi Guru Akuntansi Mahasiswa Prodi Pendidikan Akuntansi 2015 Fakultas Ekonomi UNESA. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(3), 315-318.
Setiaji, K. (2015). Pilihan Karir Mengajar Mahasiswa Pendidikan Ekonomi (Kajian Motivasi Karir Mengajar, Carrer Self Efficacy, Status Sosial Ekonomi, Minat Menjadi Guru terhadap Prestasi Akademik). Jurnal Pendidikan Ekonomi Dinamika Pendidikan, 10(2), 196-211.
Sholichah, S., & Pahlevi, T. (2021). Pengaruh Persepsi Profesi Guru dan Efikasi Diri Terhadap Minat Menjadi Guru. Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan, 4(2), 187-194.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Sukma, N.A., Karlina, E., & Priyono. (2020). Pengaruh Persepsi Profesi Guru Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Pendidikan Ekonomi Universitas Indraprasta PGRI. Research and Development Journal of Education. 110-116.
Suwarsito. (2017). Analisis Pengaruh Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Prestasi Belajar. Jurnal Wanastra, 10(2), 89-98.
Syaifudin. (2016). Pengaruh Kepribadian, Lingkungan Keluarga, dan Pendidikan Kewirausahaan terhadap Minat Berwirausaha Mahasiswa Program Studi Akuntansi Universitas Negeri Yogyakarta. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Wahyuni, D., & Setiyani, R. (2017). Pengaruh Persepsi Profesi Guru, Lingkungan Keluarga, Efikasi Diri Terhadap Minat Menjadi Guru. Economic Education Analysis Journal, 6(3), 669-683.
Wulan, A.D. (2020). Pengaruh Lingkungan Keluarga dan Motivasi Belajar Terhadap Minat Menjadi Guru Pada Mahasiswa Program Studi S1 Pendidikan Ekonomi. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Manajemen, dan Keuangan, 4(1), 23-30. https://doi.org/10.26740/jpeka.v4n1.p23-30
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Masip: Jurnal Manajemen Administrasi Bisnis dan Publik Terapan
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.