Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menghitung Volume Bangun Ruang Kelas V MIN 4 Kota Medan

Authors

  • Nabilah Azrilia Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Fathiyah Rahma Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Siti Khadijah Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Ade Syam Fitri Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Winda Winda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Dinda Dinda Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Habib Syarkowi Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 
  • Mia Hafizah Tumangger Universitas Islam Negeri Sumatera Utara 

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.577

Keywords:

Creative thinking, volume, building space, instruments

Abstract

This research aims to develop an instrument for assessing the creative thinking abilities of fifth grade students at MIN 4 Medan City in calculating the volume of spatial shapes. Using development methods and quantitative approaches, 60 students consisting of 27 men and 33 women became subjects on November 17 2023. The results show the instrument has 100% validity and a high level of reliability (Cronbach's Alpha = 0.893). Item and scale analysis provides in-depth insight into the characteristics of the instrument, with several items standing out as strong indicators. It is hoped that this instrument can effectively support mathematics teaching at MIN 4 Medan City by providing an accurate picture of students' creative thinking abilities in calculating the volume of geometric figures.

References

Andiyana, M. A., Maya, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis siswa smp pada materi bangun ruang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 239-248.

Budiarti, C. D., Purwanto, S. E., & Hendriana, B. (2019). Kontribusi model pembelajaran M-Apos terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 15-22.

Mubarokah, L. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) di SDN 105323 Bakaran Batu Kecamatan Batang Kuis Tahun Ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).

Pradipta, I. D. B. P. E., Sariyasa, S., & Lasmawan, I. W. (2020). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif dan Literasi Matematika Pada Materi Geometri Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 10(1), 21-30.

Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, G., Hadisaputra, S., & Zulkifli, L. (2019). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran IPA yang mendukung keterampilan abad 21. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1).

Tumangger, M. H., Kartono, K., & Ridlo, S. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Kreatif pada Mata Pelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9170-9179.

Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).

Downloads

Published

2023-12-26

How to Cite

Nabilah Azrilia, Fathiyah Rahma, Siti Khadijah, Ade Syam Fitri, Winda Winda, Dinda Dinda, … Mia Hafizah Tumangger. (2023). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menghitung Volume Bangun Ruang Kelas V MIN 4 Kota Medan. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 2(1), 157–165. https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.577

Similar Articles

<< < 1 2 3 

You may also start an advanced similarity search for this article.