Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Menghitung Volume Bangun Ruang Kelas V MIN 4 Kota Medan
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v2i1.577Keywords:
Creative thinking, volume, building space, instrumentsAbstract
This research aims to develop an instrument for assessing the creative thinking abilities of fifth grade students at MIN 4 Medan City in calculating the volume of spatial shapes. Using development methods and quantitative approaches, 60 students consisting of 27 men and 33 women became subjects on November 17 2023. The results show the instrument has 100% validity and a high level of reliability (Cronbach's Alpha = 0.893). Item and scale analysis provides in-depth insight into the characteristics of the instrument, with several items standing out as strong indicators. It is hoped that this instrument can effectively support mathematics teaching at MIN 4 Medan City by providing an accurate picture of students' creative thinking abilities in calculating the volume of geometric figures.
References
Andiyana, M. A., Maya, R., & Hidayat, W. (2018). Analisis kemampuan berpikir kreatif matematis siswa smp pada materi bangun ruang. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(3), 239-248.
Budiarti, C. D., Purwanto, S. E., & Hendriana, B. (2019). Kontribusi model pembelajaran M-Apos terhadap kemampuan pemahaman konsep matematis siswa. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 15-22.
Mubarokah, L. (2019). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Kelas V Mata Pelajaran Matematika Materi Bangun Ruang dengan Menggunakan Model Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) di SDN 105323 Bakaran Batu Kecamatan Batang Kuis Tahun Ajaran 2018/2019 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Sumatera Utara).
Pradipta, I. D. B. P. E., Sariyasa, S., & Lasmawan, I. W. (2020). Pengembangan Instrumen Kemampuan Berpikir Kreatif dan Literasi Matematika Pada Materi Geometri Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Dan Evaluasi Pendidikan Indonesia, 10(1), 21-30.
Ramdani, A., Jufri, A. W., Gunawan, G., Hadisaputra, S., & Zulkifli, L. (2019). Pengembangan alat evaluasi pembelajaran IPA yang mendukung keterampilan abad 21. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 5(1).
Tumangger, M. H., Kartono, K., & Ridlo, S. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Instrumen Penilaian Kemampuan Berpikir Kreatif pada Mata Pelajaran Matematika untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 9170-9179.
Zubaidah, S. (2016, December). Keterampilan abad ke-21: Keterampilan yang diajarkan melalui pembelajaran. In Seminar Nasional Pendidikan (Vol. 2, No. 2, pp. 1-17).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.