Penerapan Metode Brainstroming dalam Pembelajaran PPKN Kelas 6 SD Untuk Menanggulangi Kejenuhan Siswa Di Kelas
DOI:
https://doi.org/10.59061/guruku.v2i2.663Keywords:
Braistroming, Learning Model, PPKNAbstract
The Brainstorming Learning Model is the right model for the type of student who is active but still lacks confidence in expressing opinions or ideas. The Brainstorming Learning Model motivates students to share the ideas they have without any pressure. The purpose of using the Brainstorming learning model is to find out whether there is a significant positive impact on the Brainstorming learning model on student boredom during the learning process of students in class VI Civics at Elementary School. This research method uses qualitative research methods. The research results show that the Brainstorming learning model has an effect on eliminating students' boredom in the learning process. This can cause students to feel involved and their ideas are valued, which in turn motivates them to learn with more interest.
References
Ahmad Tarmizi Hasibuan, F. A. (2022). Kreativitas guru menggunakan metode pembelajaran PKn di SDN. Jurnal Pendidikan Tambusai, 9946–9955.
Fatma Khaulani, E. N. (2019, Januari). Penerapan metode brainstorming dengan bantuan media gambar grafis untuk meningkatkan hasil belajar PKN siswa kelas V SD Negeri 009 Pulau Kecamatan Bangkinang Kabupaten Kampar. Jurnal PAJAR, 18–24. https://doi.org/10.33578/pjr.v3i1.6305
Harnoli, L. B. (2022). Penerapan metode brainstorming dengan bantuan media gambar grafis untuk meningkatkan hasil belajar PKN siswa kelas V SD Negeri Montong Gamang. Jurnal P4I, 261–266. https://doi.org/10.51878/teacher.v2i3.1620
Marlina Siregar. (2019, Maret). Penerapan metode brainstorming untuk meningkatkan hasil belajar PKN siswa VIII SPM Negeri 2 Satu Atap Pangkatan Labuhan Batu tahun pelajaran 2013/2014. CIVITAS, 27–33. https://doi.org/10.36987/civitas.v1i1.1516
Novyanti, A. (n.d.). Pengaruh model pembelajaran brainstorming terhadap. Jurnal Instruksional, 112–117.
Rulistiani, V. U., Asyura, I., Kamali, A. S., & Linda, L. (2023). Pengaruh metode brainstorming terhadap keterampilan berpikir kreatif. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 7(2), 1366–1378. https://doi.org/10.31004/cendekia.v7i2.178
Siregar, M. (2019, Maret). Penerapan metode brainstorming untuk meningkatkan hasil. CIVITAS, 27–33. https://doi.org/10.36987/civitas.v1i1.1516
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suyanto, A., & Suhartono. (2018). Penerapan metode brainstorming untuk meningkatkan hasil belajar siswa kelas V SDN 1 Kedungrejo tahun pelajaran 2017/2018. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(6), 786–792.
Wulan, I. C., & Reinita, R. (2021). Peningkatan hasil belajar peserta didik pada pembelajaran tematik terpadu menggunakan metode brainstorming di kelas IV SD Negeri 09 Bandar Buat. JURNAL SYNTAX IMPERATIF: Jurnal Ilmu Sosial Dan Pendidikan, 2(4), 237. https://doi.org/10.36418/syntax-imperatif.v2i4.102
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Guruku: Jurnal Pendidikan dan Sosial Humaniora

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.








