Rancangan Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Swalayan Annisa di Pasar Lokal

Authors

  • Rahmad Akbar Politeknik Kampar

DOI:

https://doi.org/10.59061/masip.v2i4.819

Keywords:

Marketing Management, SWOT Analysis, Annisa Supermarkets

Abstract

This research aims to formulate a more efficient marketing strategy for Swalayan Annisa, a minimarket that provides basic needs but faces challenges in maintaining service quality amidst increasingly fierce market competition. Using the SWOT analysis method, this research analyzes competitive dynamics to identify strengths, weaknesses, opportunities and threats faced by Swalayan Annisa. The analysis results show that the strength value of this minimarket is 1.92, weaknesses 0.99, opportunities 1.359, and threats 1.358. The overall score on the IFE Matrix was recorded at 2.92, while the EFE Matrix received a score of 2.71. Based on these results, this research suggests strategies to increase operational efficiency and diversify services as important steps in strengthening the market position of Annisa Supermarkets. The proposals given focus on increasing competitiveness and improving customer service to encourage more sustainable growth and maintain the existence of minimarkets in an increasingly competitive market.

References

Ainul, ’A. I. (2022). Analisis terhadap strategi meningkatkan jumlah konsumen pada Toko Buah Abadi Kecamatan Majenang Kabupaten Cilacap Jawa Tengah. Jurnal Ekonomi Bisnis, Manajemen Dan Akuntansi (JEBMA), 2(1), 31–37. https://doi.org/10.47709/jebma.v2i1.1384

Akbar, M. J., Qurtubi, Q., & Maghfiroh, M. F. N. (2022). Perancangan strategi pemasaran menggunakan metode SWOT dan QSPM untuk meningkatkan penjualan beras. Jurnal INTECH Teknik Industri Universitas Serang Raya, 8(1), 61–67. https://doi.org/10.30656/intech.v8i1.4595

Akbar, R., Winanda, T. Y., Dzulhijjahyetti, Rahmayani, M., & Yelmi, H. (2020). Analisis pengembangan strategi pemasaran produk Yourdayflower dalam meningkatkan penjualan menggunakan metode SWOT. Jurnal Sains Dan Ilmu Terapan, 3(1), 41–49. https://doi.org/10.59061/jsit.v3i1.106

Amalia, A., Wijayantini, B., & Hermawan, H. (2019). Strategi pemasaran berdasarkan analisis SWOT dalam bisnis ritel pada Winner Acc Rowotengah Jember. 1, 1–9. http://repository.unmuhjember.ac.id/6199/

Asro, N. I., Qomariyah, S. N., & Arifin, M. Z. (2021). Analisis strategi pemasaran guna meningkatkan penjualan. Sigmagri, 1(01), 35–45. https://doi.org/10.32764/sigmagri.v1i01.469

Awal Ramadhani, Sutikno, Mu’ad, Dwi Reni Nisvul Lailyningsih, & Sukahar. (2023). Strategi pemasaran analisis SWOT pada Belikopi pasca pandemi (Studi kasus otlet Belikopi cabang Lamongan). Populer: Jurnal Penelitian Mahasiswa, 1(3), 143–159. https://doi.org/10.58192/populer.v1i3.516

Devi, F. S., & Samanhudi, D. (2021). Analisis strategi pemasaran produk detergen dengan metode SWOT dan Boston Consulting Group (BCG) di PT. XYZ. Juminten, 2(3), 131–142. https://doi.org/10.33005/juminten.v2i3.276

Elyarni, R., & H. (2016). Analisis SWOT terhadap strategi pemasaran layanan SAP Express pada PT. SAP. Jurnal Metris, 17, 81–88.

Endarwita, E. (2021). Strategi pengembangan objek wisata Linjuang melalui pendekatan analisis SWOT. Jurnal Ilmiah Edunomika, 5(1), 641–652. https://doi.org/10.29040/jie.v5i1.2133

Erlin Kusuma, & Yacobo Perdamaian Sijabat. (2023). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing pada UMKM Rumah Makan Ibu Lili. Jurnal Ekonomi, Manajemen Pariwisata Dan Perhotelan, 2(2), 137–144. https://doi.org/10.55606/jempper.v2i2.1422

Gultom, F., & Harianto, S. (2022). Lunturnya sektor pertanian di perkotaan. Jurnal Analisa Sosiologi, 11(1), 49–72. https://doi.org/10.20961/jas.v11i1.56324

Handayani, F., Hafiz, A. P., & Ramli, F. (2023). Analisis strategi pemasaran untuk meningkatkan daya saing UMKM wirausaha unggulan Jambi di Kota Jambi. Journal of Student Research, 1(6), 30–46. https://ejurnal.stie-trianandra.ac.id/index.php/jsr/article/view/1794

I Ketut Suardika, & Gede Ardana Yasa. (2023). Strategi bisnis usaha mikro kecil melalui analisis SWOT pada usaha dagang di Desa Sari Mekar (Studi kasus UD Toya Mertaada). Jurnal Publikasi Ekonomi Dan Akuntansi, 3(1), 120–131. https://doi.org/10.51903/jupea.v3i1.505

Melina, S., & Sudrartono, T. (2023). E-commerce sebagai strategi pemasaran dalam upaya meningkatkan penjualan di distro SPRK.Apparel Bandung. Jurnal Ilmiah Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi (MEA), 7(1), 813–829. https://doi.org/10.31955/mea.v7i1.2925

Nisak, M., Irianto, H., & Setyowati, S. (2022). Analisis strategi pemasaran produk Roti Ganep’s dengan metode SWOT dan QSPM pada masa pandemi COVID-19. Journal of Cooperative, Small and Medium Enterprise Development, 1(1), 28. https://doi.org/10.20961/cosmed.v1i1.61958

Nurfadilah, K., Ponirin, P., & Adda, H. W. (2023). Implementasi strategi manajemen ritel pada PT. Bumi Nyiur Swalayan. JUBIMA: Jurnal Bintang Manajemen, 1(2), 20–32.

Rachmadiansyah, M. Z., & Samanhudi, D. (2020). Strategi layanan distribusi dengan pendekatan Physical Distribution Service Quality (PDSQ) dan SWOT pada pelanggan PT XYZ. Juminten, 1(6), 85–96. https://doi.org/10.33005/juminten.v1i6.158

Rahayu, H. P., Alhada, M., & Habib, F. (2023). Strategi pemasaran Novi Ulvia Mua dalam meningkatkan omset penjualan. Edunomika, 8(1), 2023.

Rahmadani, F., Margareta, D., Juita, V. L., Wardana, R. J., Hidayat, R., & Ikaningtyas, M. (2024). Analisis strategi pengembangan produk dalam meningkatkan daya saing pasar (Studi kasus pada PT Indofood Sukses Makmur Tbk). Jurnal Manajemen Dan Akuntansi, 1(3), 7–15. https://jurnalistiqomah.org/index.php/wanargi/article/view/996/857

Relawati, R., Masyhuri, Waluyati, L. R., & Mulyo, J. H. (2019). Strategi pemasaran apel Malang. Journal of Agricultural Socioeconomics and Business, 02(01), 32–46. https://doi.org/10.22219/agriecobis.Vol2.No1.32-46

Utsalina, D. S., & Primandari, L. A. (2020). Analisis SWOT dalam penentuan bobot kriteria pada pemilihan strategi pemasaran menggunakan Analytic Network Process. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 14(1), 51–60. https://doi.org/10.35457/antivirus.v14i1.889

Downloads

Published

2024-11-26

How to Cite

Rahmad Akbar. (2024). Rancangan Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing Swalayan Annisa di Pasar Lokal. Masip: Jurnal Manajemen Administrasi Bisnis Dan Publik Terapan, 2(4), 56–66. https://doi.org/10.59061/masip.v2i4.819

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.