Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Peserta Didik sebagai Sumber Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi Belajar

Authors

  • Ghina Zakiah Universitas Negeri Padang
  • Melva Zainil Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1027

Keywords:

Education, Elementary School, Science Learning

Abstract

This article discusses the importance of utilizing the surrounding environment as a source of learning Natural Sciences (IPA) in Elementary Schools (SD). IPA learning, which is often dominated by textbooks and lectures, can cause students to lose motivation and have difficulty understanding abstract concepts. By involving the surrounding environment, such as the school and home environment, students gain a more concrete, interesting, and meaningful learning experience. This research uses the Systematic Literature Review method to analyze various relevant library sources. The results of the analysis show that the utilization of the surrounding environment can increase student motivation, develop science process skills, and foster a positive attitude towards the environment. Although there are challenges in its implementation, such as ensuring the availability of a safe and appropriate environment, these challenges can be overcome with careful planning and creativity from teachers.

References

Angga, C., Suryana, I., & Nurwahidah, D. (2022). Jurnal Basicedu. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i4.1230

Belajar, S., & Sdn, D. I. (2023). Ulumuddin: Jurnal Ilmu-ilmu Keislaman, 13, 75–84.

Cahyani, C. W., Djudin, T., & Tanjungpura, U. (2024). Pembelajaran IPA berbasis lingkungan untuk siswa sekolah dasar: Sebuah kajian literatur. Pendahuluan Pembelajaran Ilmu Pengetahuan Alam (IPA), 10(2), 1102–1116.

Diana, D., Sukamti, S., & Winahyu, S. E. (2022). Analisis pemanfaatan media pembelajaran IPA di SD. Jurnal Pembelajaran, Bimbingan, Dan Pengelolaan Pendidikan, 2(11), 1110–1120. https://doi.org/10.17977/um065v2i112022p1110-1120

Fahrudin, F., & Ulfah, M. (2023). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2, 1304–1309. https://jmi.rivierapublishing.id/index.php/rp

Haryati, & Dini. (2016). Haryati, Dini. Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 3, 80–96. https://doi.org/10.24252/auladuna.v3i2a4.2016

Jainiyah, J., Fahrudin, F., Ismiasih, I., & Ulfah, M. (2023). Peranan guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. Jurnal Multidisiplin Indonesia, 2(6), 1304–1309. https://doi.org/10.58344/jmi.v2i6.284

Kusumawardani, S., Santi, A. U. P., & Pratiwi, D. L. (2022). Pengaruh pemanfaatan alam sekitar dalam meningkatkan motivasi belajar siswa pada pembelajaran IPA di SD. Jurnal Holistika, 6(2), 80. https://doi.org/10.24853/holistika.6.2.80-84

Mutiara, M. (2021). Pemanfaatan penggunaan lingkungan alam sekitar sebagai media pendukung pembelajaran IPA di MI/SD. MADROSATUNA: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah, 4(2), 104–119. https://doi.org/10.47971/mjpgmi.v4i2.380

Suharni, S. (2021). Upaya guru dalam meningkatkan motivasi belajar siswa. G-Couns: Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 6(1), 172–184. https://doi.org/10.31316/g.couns.v6i1.2198

Yusran, A. D., Patahuddin, P., Pangewa, M., & Azhim, M. I. (2022). Pemanfaatan lingkungan sekitar sebagai sumber belajar mata pelajaran IPS di SD Negeri Unggulan Bontomanai Kecamatan Bontomarannu Kabupaten Gowa. Phinisi Integration Review, 5(2), 577. https://doi.org/10.26858/pir.v5i2.33685

Downloads

Published

2025-06-03

How to Cite

Ghina Zakiah, & Melva Zainil. (2025). Pemanfaatan Lingkungan Sekitar Peserta Didik sebagai Sumber Pembelajaran IPA untuk Meningkatkan Motivasi Belajar. GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(3), 08–13. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i3.1027

Similar Articles

<< < 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.