Penggunaan Berbagai Metode Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia

Authors

  • Fitri Handayani Universitas Bina Bangsa
  • Desty Endrawati Subroto Universitas Bina Bangsa
  • Vivi Nurkhofifah Universitas Bina Bangsa
  • Nurhalifah Nurhalifah Universitas Bina Bangsa
  • Muchamad Rizky Akbar Universitas Bina Bangsa

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i1.892

Keywords:

Indonesian speaking skills, learning strategies, literature review

Abstract

Education is a process that takes place continuously and without end, aiming to change human attitudes and behavior so as to produce quality individuals. Language acts as a means of communication used to convey thoughts and feelings through symbols or signs. The ability to speak allows someone to convey ideas or messages orally clearly to others. In a formal context, the use of good and correct Indonesian is very important to convey information accurately. The ability to speak Indonesian has a strategic role because it is the unifying language and is widely used in education. However, in several regions such as Aceh, Madura, West Kalimantan, and Papua, the ability to speak Indonesian is still relatively low. Therefore, this study aims to examine learning methods that can improve students' speaking ability in Indonesian. This study uses a qualitative descriptive approach. Based on the literature review, several effective learning methods were found, such as the carousel method, discussion, assignments, utilization of the environment as a learning resource, and audio-visual methods. The results of the study showed that these methods made a significant contribution to improving students' Indonesian speaking skills. In addition, technology has also proven effective in supporting the improvement of good and correct Indonesian speaking skills.

References

Akhmad, K. A. (2015). Studi deskriptif kualitatif pada distro di Kota Surakarta: Pemanfaatan media sosial bagi pengembangan pemasaran UMKM. Pemanfaatan Media Sosial bagi Pengembangan Pemasaran UMKM, 43–54.

Anasias, A. S. (2013). Peningkatan kemampuan berbicara dengan menggunakan metode sosiodrama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1–10.

Arifin, M. N. (2014). Peningkatan kemampuan berbicara dengan menggunakan metode sosiodrama. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 33–48.

Cakra, G. D. (2015). Peran terhadap sikap sosial dan kemampuan berbicara bahasa Indonesia siswa kelas VI SDN 29 Dangin Puri tahun pelajaran 2014/2016. Penelitian dan Evaluasi Pendidikan, 1–10.

Depdiknas. (2006). Kurikulum tingkat satuan pendidikan (KTSP) untuk Sekolah Dasar/MI. Jakarta: Depdiknas.

Elly, E. A. (2013). Peningkatan kemampuan berbicara melalui metode drill pada pembelajaran bahasa Indonesia kelas IV Sekolah Dasar Usaba Sepotong. PGSD, FKIP Universitas Tanjungpura.

Endrawati Subroto, D., & Saryono, F. (2019). The effect of student facilitator and explaining learning model on speaking skills of fourth-grade students at SDN Sudimara 12 South Tangerang. International Journal of Education, Information Technology, and Others (IJEIT), 109–114.

Endrawati Subroto, D., & Tirtayasa, E. (2024). Pengaruh metode pembelajaran berbasis proyek pada kemampuan berbicara bahasa Inggris siswa. Jurnal Review Pendidikan dan Pengajaran (JRPP), 10081–10088.

Hanum, R. (2016). Upaya meningkatkan kemampuan berbicara siswa melalui penggunaan media audio visual pada pembelajaran bahasa Indonesia di kelas V MIN Rukoh Banda Aceh. Jurnal UIN Ar-Raniry Banda Aceh, 2, 123–135.

Kelly, V. S. (2015). Peningkatan kemampuan berbicara bahasa Indonesia menggunakan lingkungan sebagai sumber belajar di kelas V SD. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa, 1–11.

Lianah, D. E. (2024). Penggunaan media pembelajaran interaktif dalam meningkatkan minat belajar pada mata pelajaran geografi siswa kelas IX di SMP PGRI Walantaka Kota Serang. Inspirasi Edukatif: Jurnal Pembelajaran Aktif, 62–74.

Nabilah, H., & Endrawati, D. (2024). Meningkatkan semangat belajar siswa melalui penggunaan game edukasi berbasis teknologi pada siswa SMP IT Bina Bangsa. Pengabdian Masyarakat Sains dan Teknologi, 40–48.

Sugiyono. (2013). Metode penelitian pendekatan kuantitatif dan kualitatif. Bandung: Alfabeta.

Syofiyni, R. S. (2018). Peningkatan keterampilan berbahasa siswa melalui pemanfaatan media teka-teki silang. Jurnal Ta’dib, 21, 93–95.

Tarigan. (2008). Berbicara sebagai suatu keterampilan berbahasa. Bandung: Angkasa Bandung.

Tuniah, H., & Darmawan, D. (2023). Application of Macromedia Flash learning media in increasing students’ interest in ICT subject at SMK Negeri 6 Serang in academic. Cakrawala Pedagogik, 326.

Utami, S., & Hartono, S. (2019). Pengaruh kemampuan berbicara siswa melalui pendekatan komunikatif dengan metode simulasi pada pembelajaran bahasa Indonesia. Likhitaprajna, 58–66.

Wiyono, D. E. (2024). Learning is fun: Use of Quizizz to increase grade 5 students’ motivation in ICT lessons. Cakrawala Pedagogik, 211–218.

Yudistira, C., & Saputra, Y. (2016). Meningkatkan kemampuan bahasa Indonesia menggunakan metode scaffolding melalui media gambar pada kelompok A. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 138–149.

Yusup, A. (2018). Pengaruh penerapan metode komidi putar diskusi terhadap keterampilan berbicara mata pelajaran bahasa Indonesia siswa kelas V SD Inpres Tala Tala Kecamatan Bissappu Kabupaten Bantaeng. Jurnal Pendidikan.

Downloads

Published

2025-01-24

How to Cite

Fitri Handayani, Desty Endrawati Subroto, Vivi Nurkhofifah, Nurhalifah Nurhalifah, & Muchamad Rizky Akbar. (2025). Penggunaan Berbagai Metode Pembelajaran untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Bahasa Indonesia. Guruku: Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(1), 72–80. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i1.892

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.