Evaluasi Kompetensi Guru IPS dalam Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar

Authors

  • Putri Suci Rahmadani Br Sinurat Universitas Negeri Medan
  • Nabilla Nabilla Universitas Negeri Medan
  • Nabila Arbaa Fadhilah Universitas Negeri Medan

DOI:

https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.985

Keywords:

Contextual Learning, Elementary School, Local Wisdom, Social Studies, Teacher Evaluation

Abstract

This study aims to evaluate the competence of fourth-grade social studies teachers in implementing a local wisdom-based learning model in elementary schools. The method employed is a literature review with a qualitative approach, analyzing various relevant scholarly sources. The findings reveal that the success of implementing this learning model is influenced by mastery of local wisdom content, contextual teaching strategies, active student engagement, and comprehensive evaluation practices. Teachers with deep understanding of local culture and the ability to design lessons relevant to students' lives are more effective in shaping character education. These results highlight the importance of teacher training and professional development to enhance competence in integrating local values into social studies instruction.

 

 

References

Aisara, F., Nursaptini, N., & Widodo, A. (2020). Melestarikan kembali budaya lokal melalui kegiatan ekstrakulikuler untuk anak usia sekolah dasar. Cakrawala Jurnal Penelitian Sosial, 9(2), 149-166.

Hopeman, T. A., Hidayah, N. & Anggraeni, W. A., 2022. Hakikat, Tujuan dan Karakteristik Pembelajaran IPS yang Bermakna Pada Peserta Didik Sekolah Dasar. Jurnal Kiprah Pendidikan, 1(3), pp. 141-149.

Maharani, S. T. & Muhtar, T., 2022. Implementasi Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal untuk Meningkatkan Karakter Siswa. Jurnal Basicedu , 6(4), pp. 5961-5968.

Riadi, A., 2017. Kompetensi Guru dalam Pelaksanaan Evaluasi Pembelajaran. Ittihad Jurnal Kopertais Wilayah XI Kalimantan, 15(28), pp. 52-67.

Rismawati, L., & Al-Pansori, M. J. (2025). Integrasi Kearifan Lokal dalam Pembelajaran IPS untuk Menumbuhkan Nilai Karakter Pada Siswa Sekolah Dasar. Kasta: Jurnal Ilmu Sosial, Hukum, Agama, Budaya dan Terapan, 5(1), 43-53.

Shufa, N. K. F., 2018. Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar: Sebuah Kerangka Konseptual. Inopendas Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), pp. 48-53.

Trianto, 2012. Model Pembelajaran Terpadu: Konsep Strategi dan Implementasinya dalam Kurikulum Tingkat Satuan Pendiidkan (KTSP). Jakarta: Bumi Aksara.

Downloads

Published

2025-05-14

How to Cite

Putri Suci Rahmadani Br Sinurat, Nabilla Nabilla, & Nabila Arbaa Fadhilah. (2025). Evaluasi Kompetensi Guru IPS dalam Menerapkan Model Pembelajaran Berbasis Kearifan Lokal di Sekolah Dasar . GURUKU : Jurnal Pendidikan Dan Sosial Humaniora, 3(2), 160–165. https://doi.org/10.59061/guruku.v3i2.985

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.